За глобалните проблеми в авиоиндустрията знаем всички. Знаем и това, че сръбският авиопревозвач Air Serbia е една от пролуките за руснаците към Европа след началото на войната Русия в Украйна. И обратното, защото това е единствената европейска авиокомпания, която лети до Москва.

Тава, което не знаехме, но сега разбираме е, че Air Serbia планира допълнително да увеличи своя флот през 2025 година, като се очаква превозвачът да добави цели седем самолета само тази година, става ясно от интервю на главния изпълнителен директор на компанията Йиржи Марек за Euronews Сърбия.

"Нашата авиокомпания е обновила напълно своя флот ATR през последните две години, като още три самолета са се присъединили към флота ни тази година, така че сега Air Serbia оперира с десет ATR72-600. - В момента имаме два Embraer E195, разположени в Белград и чакаме да приключат някои административни процедури, за да могат и те да започнат търговски операции."

Air Serbia се връща под пълен държавен контрол

Air Serbia се връща под пълен държавен контрол

Авиокомпания Etihad, която държи акции в сръбския авиопревозвач, ги продава

Той обяснява, че се очакват още два широкофюзелажни самолета. Единит е A330-200, който в момента е в Лисабон и в процес на доставка. Най-вероятно ще пристигне в Белград през август. Другият ще пристигне през октомври или ноември, в зависимост от поддръжката.

"Ще продължим да развиваме флота си и през следващата година, но няма да споделя в кой сегмент", допълва Марек.

Според главния изпълнителен директор съществуващият флот на националния сръбски авиопревозвач от десет самолета ATR72-600 е достатъчно голям, за да покрие текущите му нужди за регионални операции.

Air Serbia обаче ще се стреми да увеличи допълнително броя на самолетите Embraer, в допълнение към предстоящите два, като същевременно планира да замени съществуващите Airbus A319 с A320, когато изтече договорът им за наем.

В момента компанията има 25 самолета във флота си, съвсем скоро те ще бъдат 27, а малко по-късно 29.

В допълнение към собствения си флот Air Serbia в момента има трима партньори за краткосрочен лизинг, които предоставят на авиокомпанията своите самолети и екипажи. Те включват четири A320, управлявани от GetJet Airlines. Понякога, в зависимост от оперативните нужди, A320 могат да бъдат заменени от самолети Boeing 737-800.

Fly2Sky управлява един самолет A320 от името на Air Serbia, докато Bulgaria Air наема два от собствените си самолети E190.

"Ако погледнете цяла Европа, този лизинг е станал неизбежен. Понякога сме критикувани, че използваме прекалено много наети мощности. Това е нещо, което не бихме предпочели да правим, но това е неизбежно в момента, заради състоянието на авиоиндустрията."

От сръбската авиокомпания твърдят, че работят усилено, за да имат достатъчно капацитет да растат сами.

След санкциите: Air Serbia с огромен ръст на полетите Белград-Москва

След санкциите: Air Serbia с огромен ръст на полетите Белград-Москва

Сръбската авиокомпания стана европейски "хъб" за руснаците