Гигантът в хранителната индустия Nestle купува мажоритарен дял в популярната верига кафе барове Blue Bottle Coffee. Швейцарската компания, която е най-големият производител на пакетирани храни в света, ще плати 425 млн. долара за 68% от калифорнийската компания.

Blue Bottle Coffee е специализирана в продажбата на висококачествено кафе - тя има над 40 обекта в САЩ и Япония, които планира да увеличи до 55 до края на годината. Американската компания продава продуктите си и онлайн, отговаряйки на нарастващото търсене на специализирани сортове кафе.

Nestle е най-голямата компания по пазарна стойност в Европа и световен лидер на пазара на пакетирано кафе. През последните месеци се появи сериозен конкурент в лицето на JAB Holding - инвестиционна компания, притежаваща важни играчи на пазара на кафе като Jacobs Douwe Egberts, Peet"s Coffee & Tea, Keurig Green Mountain и Caribou Coffee Company.

Холдингът, управляван от милиардерското семейство Рейман, придоби и няколко актуални вериги от кафе барове в САЩ. JAB вложи повече от 30 млрд. долара, за да разшири кафе империята си и така се изправи срещу швейцарския гигант.

Придобиването на Blue Bottle Coffee дава достъп на Nestle до кафенета, обслужващи предимно младите жители на големите градове, които харесват по-екзотични напитки с кафе. Това се случва в момент, когато водещият играч на пазара Starbucks е изправен пред забавяне на растежа в САЩ.

"Въпреки цената, оценяваме сделката като положителна. Тя е демонстрация на фокусирането на Nestle в една от най-бързо растящите категории", заяви Андрю Ууд, анализатор в консултантската компания Sanford C. Bernstein.

Nestle постепенно разпродава бизнеса си със захарни изделия в САЩ, стремейки се да се превърне в компания за здравословно хранене. Компанията отчита промяната на потребителските вкусове и конкуренцията от нови марки.

Швейцарския хранителен гигант постепенно се насочва към по-нишови продукти, а бизнесът с кафе е смятан за един от ключовите източници на растеж. Именно затова Nestle насочва усилията си към американския пазар - най-големият пазар на кафе в света.

"Този ход подчертава фокуса на Nestle върху инвестирането в категории с висок растеж и върху потребителските тенденции", казва изпълнителният директор Марк Шнайдер.

Компанията се стреми да разшири присъствието си и в супермаркетите зад Океана, пускайки студена напитка с кафе във веригата за здравословни храни Whole Foods (която наскоро бе придобита от Amazon).

След като в продължение на 4 години не успя да достигне планираните печалби, Nestle привлече нов шеф в лицето на Шнайдер, който тотално промени концепцията за развитие на хранителния гигант.

Американският пазар за кафе напитки е с обем от 2.9 млрд. долара годишно, който трябва да достигне до 4.4 млрд. долара до 2021 г., според Euromonitor International. Той от години е доминиран от Starbucks, но постепенно се появяват и други сериозни играчи, които конкурират популярната верига кафенета.