Световният пазар на втечнен природен газ (LNG) става все по-фрагментиран, основно поради усложненото преминавене на танкерите с газ през Червено море, причинено от атаките на хутите спрямо преминаващите търговски кораби, пише Bloomberg. Този маршрут през Суецкия канал осигуряваше на Катар най-краткия път за доставки на втечнен природен газ за Европа, която сама се лиши от руски газ по тръбопроводи.

Сега Катар е увеличил доставките на газ към Азия заради усложненията причинени от атаките, а Европа (по един или друг начин) получава повече втечнен природен газ от Русия.

Голямото заобикаляне: Как кораби от Европа се налага да пътуват с хиляди км повече и какво струва това на световната търговия

Голямото заобикаляне: Как кораби от Европа се налага да пътуват с хиляди км повече и какво струва това на световната търговия

Колко ще намалее общият обем на световния морски транспорт

При така създалата се ситуация, доставките на втечнен газ от Катар за Азия през първото тримесечие на 2024 г. са достигнали най-високото си ниво поне от 2017 г. насам, показват данни на Bloomberg въз основа на информаиця за проследяване маршрутите на кораби.

През първите три месеца Катар е доставил общо 16,5 млн. тона втечнен газ, в сравнение с 15,1 млн. тона през предходното тримесечие (октомври декември 2023 г.) и 16,1 млн. тона за първото тримесечие на 2023 година.

За същия период, Русия е доставила 4,3 млн. тона втечнен природен газ за Западна Европа, в сравнение с 3,1 млн. тона през предходното тримесечие и 3,6 млн. тона - през първото тримесечие на 2023 година.

Катар спира доставките на газ за Европа по маршрута през Червено море

Вторият най-голям доставчик на газ за Европа спира маршрута през Червено море

Какво означава това за получателите на синьо гориво

Преди започването на войната между Израел и групировката Хамас, през пролива Баб-ел-Мандеб всеки месец преминаваха десетки кораби, превозващи втечнен природен газ. От средата на януари обаче, този брой е намалял до нула, отбелязва Bloomberg. Корабите се налага да плават заобикаляйки Африка, за да транспортират синьото горивото между Атлантическия и Тихоокеанския басейн.

Международните търговци на енергийни суровини сега трябва да търсят места за разполагане на товарите по-близо до местата, където те се произвеждат. А доставчиците са принудени да намерят нови начини как да изпълнят договорните си задължения. С тези намерения, компаниите разменят товари.

Например, САЩ доставят втечнен природен газ за Европа и търсят еквивалентни доставки за Азия, за да изпълнят задълженията си към купувачите. Освен това, както отбелязва агенцията, заради сушата доставките на товари и през Панамския канал са намалели. По този начин, още един по-кратък маршрут за превоз по вода на американския втечнен природен газ към Азия фактически е затворен.

Икономическите последствия от конфликта в Червено море според най-големия в света износител на петрол

Икономическите последствия от конфликта в Червено море според най-големия в света износител на петрол

Ще има ли прекъсвания на доставките - коментар на шефа на петролния гигант Saudi Aramco