Корабните компании напоследък бяха принудени да изменят маршрутите си, минаващи през Червено море. Досега най-малко 120 контейнерни кораба са пренасочили маршрута си поради заплахи от бунтовниците хуси от движението "Ансар Аллах". Така корабите се насочиха към европейски и американски пристанища около Африка, вместо икономически изгодния маршрут през Червено море и Суецкия канал. Това съобщава водещият японски икономически вестник Nikkei, позовавайки се на оценки на международни експерти.

По техни данни, към 20 декември корабните компании трябваше да променят маршрута за доставки на общо над 1,6 милиона контейнера. В резултат на (заплахите от) нападения от хусите, както смятат част от експертите, общият обем на световния морски транспорт ще намалее с 20%.

Това може да причини прекъсвания в глобалните вериги за доставки, което от своя страна да доведе до покачване като цяло на цените на стоките, поради по-високите транспортни разходи, предупреждават експертите.

IKEA предупреди за прекъсвания на доставките заради атаките в Червено море

IKEA предупреди за прекъсвания на доставките заради атаките в Червено море

Същевременно превоза по маршрута се оскъпява

Около 30% от целия товарен транспорт в света се извършва чрез морски контейнери. В стойностно изражение, това възлиза на 1 трилион долара годишно. Около 10% от всички контейнерни превози минават през Суецкия канал. Този маршрут е особено важен за превозите на стоки между Европа и страните от Източна Азия.

В сравнение с използването на маршрута през Суецкия канал, времето за доставка на контейнери до пристанища на ЕС от Китай, Южна Корея или Япония през нос Добра надежда се увеличава с около три до четири седмици.

Според изчисленията на икономисти, като се вземат предвид разходите за гориво, застраховка и т.н., цената за доставката на един 40-футов контейнер се увеличава повече от три пъти - от 2000 долара на 6600 долара.

След ескалацията на палестинско-израелския конфликт в ивицата Газа, хусите обявиха, че няма да позволят на свързани с Израел кораби да преминават през Червено море и протока Баб ал Мандеб. Много контейнеровози, танкери и кораби за насипни товари вече са атакувани там.

Maersk съкращава 10 000 работни места

Европейска компания, лидер при контейнерни превози в света, съкращава 10 000 работни места

Според изявление на компанията Maersk очаква да спести 600 милиона долара чрез мерките