Строгите ограничения върху вноса на китайски електромобили в САЩ и Европейския съюз почти неизбежно ще доведат до увеличаване на доставките им за страните от Югоизточна Азия - което от своя страна ще засегне интересите на работещите там японски автомобилни корпорации. Такова предупреждение отправи водещият японски бизнес вестник Nikkei, коментирайки засилването на западния търговски натиск върху Китай.

В САЩ наказателните мита върху вноса на китайски електромобили ще бъдат увеличени 4 пъти от август и ще достигнат до 100% от цената на електромобила. Такава мярка, според изчисленията на Nikkei, няма да доведе до твърде големи последици, тъй като само 1% от износа на електромобили от Китай отива за Съединените щати. Много по-болезнено за Китай обаче ще бъде решението на Европейския съюз да увеличи митата върху китайските електромобили до максимум от 38% от юли.

Сега в страните от ЕС се изнасят 41% от китайските електромобили. През 2023 г. там са били доставени общо 650 хил. броя - с 38% повече, отколкото за предходната година. Електрическите автомобили, произведени от китайски компании, сега заемат около 10% от пазара на ЕС. Въвеждането на настоящите повишени мита ще увеличи цените на тези електромобили, в резултат на което, според изчисления на експерти, делът на китайските автомобили на пазара на практика ще спре да нараства.

Битка за надмощие: Брюксел ще наложи мита за част от китайския внос на автомобили със задна дата

Битка за надмощие: Брюксел ще наложи мита за част от китайския внос на автомобили със задна дата

Според плановете на Европейската комисия мярката ще влезе в сила през лятото

В същото време, Nikkei цитира някои експерти, според които до 2025 г. компаниите в Китай ще имат капацитета да произвеждат 36 милиона електрически и хибридни бензиново-електрически превозни средства годишно. В резултат на налаганите ограничителни мерки в САЩ и ЕС, капацитетът за производство на около 20 млн. такива превозни средства може да се окаже "наднормен". В такъв случай, според експертите, този проблем може да бъде решен чрез увеличаване на доставките за китайски автомобили за азиатските страни, където вече отиват около 60% от китайския износ на електромобили и хибриди.

Както пише Nikkei, подобно развитие на ситуацията в сектора ще доведе до конкурентна война с японските автомобилни компании, които имат силни позиции на пазарите в Югоизточна Азия. Например, японските автомобили сега заемат около 90% от пазара в Индонезия. А в Тайланд, Toyota Motor, Isuzu и Honda Motor заемат към 69% от продажбите на нови автомобили. Растящото "настъпление" от страна на Китай неизбежно ще въвлече тези корпорации в "битка" за снижение на цените на автомобилите, предупреждава Nikkei.

Защо Байдън наложи гигантски мита на китайските електромобили

Защо Байдън наложи гигантски мита на китайските електромобили

Предизборен ход или пресичане в зародиш на офанзива през Мексико?