Европа е все по-недоволна от ниската цена на китайските автомоблили, особено на електрическите, които подбиват цените на всички останали марки. Това е и основната причина Европейската комисия да планира старта на митническа регистрация на вноса на китайски електромобили и то още от това лято, предават световните агенции.

Това означава, че китайския внос ще бъдат облаган с мита в случай, че течащото в момента разследване на Европейския съюз установи, че те получават несправедливи субсидии за постигането на по-ниска цена и съответно за дъмпинг на пазара. 

Още през септември 2023 година стана ясно, че износът на електромобили от Китай към страните от ЕС се е удвоил, на фона на разследване от страна на Брюксел, свързано с евтиния внос на китайски електрически коли. Тогава Европейската комисия обяви, че вижда икономическа заплаха за производството на електрически автомобили в Европа. 

През септември базираните в Китай производители на автомобили са изнесли около 91 000 електромобила, включително превозни средства с чисто батерийно захранване и plug-in хибриди, за задграничните пазари.

Износът на автомобили е нараснал с цели 107% спрямо година по-рано и представлява 25,4% от общия износ на автомобили в страната за месеца, показват данни, публикувани от Китайската асоциация за леки автомобили. 

Снимка 438276

Източник: iStock

Разследването

Въз основа на констатациите от разследването ЕК ще трябва да установи дали е в интерес на общността да отстрани последиците от установените нелоялни търговски практики чрез налагане на антисубсидийни мита върху вноса на електрически коли от Китай. Експертите от ЕК твърдят, че имат достатъчно доказателства за това, че неотдавнашното рязко увеличение на евтиния и субсидиран внос на електрически коли от Китай в ЕС представлява икономическа заплаха за отрасъла на Стария континент.

Любопитното е, че разследването трябва да завърши през ноември тази година, но ЕС обмисля да въведе временните мита със задна дата - още през юли. ЕК обяви официално, че вече разполага с достатъчно доказателства, които показват, че китайските електромобили са били субсидирани от държавните власти, както и че техният внос се е увеличил с 14% на годишна база, откакто разследването официално стартира през октомври 2023 година.

На фона на разследването на Брюксел: бум на китайските електромобили в Европа

На фона на разследването на Брюксел: бум на китайските електромобили в Европа

Има ли икономическа заплаха за европейските производители на автомобили?

На този фон от Китайската търговска камара към ЕС заявиха, че са разочаровани от този ход на Европа и че скокът на вноса отразява нарастващото европейско търсене на електрически автомобили.

Много производители от Китай, включително BYD и MG, която е част от концерна SAIC, се насочват към Стария континент, предлагайки електромобили на по-ниски цени. Така те налагат натиск върху производителите на масовия пазар като Stellantis и Volkswagen, сматат разследващите.

Миналата година китайската BYD изпревари Tesla като най-големият производител на електромобили в света. Както Money.bg писа, наскоро от китайската компания обявиха, че ще построят завод за автомобили в Унгария, за да увеличат продажбите в Европа. Други китайски производители на автомобили също обмислят изграждането на нови фабрики и закупуването на стари в различни страни от ЕС. Остава да видим как ще завърши битката за надмощие между Брюксел и Пекин.

Китайската BYD избра Унгария за следващата си фабрика за батерии

Китайската BYD избра в коя европейска страна ще построи новата си фабрика за батерии

Многомилиардна инвестиция