Американският президент Джо Байдън обяви изключително голямо повишение на митата за някои от ключовите стоки от китайския износ - от метали до готови електромобили. Това е поредна ескалация в търговската война между Вашингтон и Пекин, като освен това идва в навечерието на американските избори и в момента, в който EV секторът на комунистическата страна нахлува на нови и нови пазари.
Промените ще влязат в сила в рамките на следващите 3 години, като те засягат индустрии, в които има сериозни съмнения, че китайската държава подпомага местните производители в битката им с чуждестранната конкуренция за глобалното търсене.
Ето какви са най-важните промени:
- Митата за голяма част от китайските вносни електромобили ще скочат четворно - от 25% на 100%
- Полупроводниците ще се облагат двойно по-строго - от 25% на 50%
- Литиевто-йонните батерии и компонентите за тях ще са с 25% мито
- Соларните панели ще са с 50% мито при 25% сега
- Някои железни и алуминиеви продукти ще са със ставка от 25% при положение, че част от тях сега са с безмитен внос
ЕС също започна да разследва китайските производители на автомобили, след като някои от тях като BYD извадиха модели, чиято цена е като на коли с класическо задвижване, т.е. почти наполовина по-евтини от западните аналози.
Босът на Tesla Илон Мъск вече заяви, че ако не бъдат наложени ограничения в търговията "те (китайските производители) ще сринат повечето други производители по света". Собствената му компания в момента е в много тежко състояние именно заради ценовата война, която се налага да води на китайския пазар.
На пръв поглед САЩ са по-скоро изолирани от тези събития, защото повечето производители от КНР в момента не се и опитват да правят сериозен внос - с изключение на Polestar и Zeekr, които не са особено голям хит.
Има, обаче, и друг сюжет. Както отбелязва Quartz, цял куп големи китайски EV играчи като BYD, MG Motor и Chery планират да строят или вече работят по свои заводи в Мексико. Това е идеален плацдарм за атака по американския пазар.
Финансовият министър Джанет Йелън беше категорична, че няма да бъде допуснат втори "Китайски шок" - така в историята остана наводняването на американския пазар с евтини Made in China стоки в началото на новия век, което според експертни оценки е коствало 2,4 млн. работни места в производството в САЩ.
Освен всичко това, разбира се, не бива да забравяме, че идват избори и Джо Байдън беше официално подкрепен от профсъюза на работещите в автомобилна индустрия.