Американският президент Джо Байдън обяви изключително голямо повишение на митата за някои от ключовите стоки от китайския износ - от метали до готови електромобили. Това е поредна ескалация в търговската война между Вашингтон и Пекин, като освен това идва в навечерието на американските избори и в момента, в който EV секторът на комунистическата страна нахлува на нови и нови пазари.

Промените ще влязат в сила в рамките на следващите 3 години, като те засягат индустрии, в които има сериозни съмнения, че китайската държава подпомага местните производители в битката им с чуждестранната конкуренция за глобалното търсене.

Китай изнася толкова електромобили, че товарните кораби не достигат

Китай изнася толкова електромобили, че товарните кораби не достигат

Китай вече има осмият по големина корабен флот в света с 33 кораба за превоз на електромобили

Ето какви са най-важните промени:

  • Митата за голяма част от китайските вносни електромобили ще скочат четворно - от 25% на 100%
  • Полупроводниците ще се облагат двойно по-строго - от 25% на 50%
  • Литиевто-йонните батерии и компонентите за тях ще са с 25% мито
  • Соларните панели ще са с 50% мито при 25% сега
  • Някои железни и алуминиеви продукти ще са със ставка от 25% при положение, че част от тях сега са с безмитен внос

ЕС също започна да разследва китайските производители на автомобили, след като някои от тях като BYD извадиха модели, чиято цена е като на коли с класическо задвижване, т.е. почти наполовина по-евтини от западните аналози.

Босът на Tesla Илон Мъск вече заяви, че ако не бъдат наложени ограничения в търговията "те (китайските производители) ще сринат повечето други производители по света". Собствената му компания в момента е в много тежко състояние именно заради ценовата война, която се налага да води на китайския пазар.

Китайски производители на електромобили предлагат стимули за покупки, за да вземат клиентите на Tesla

Китайски производители на електромобили предлагат стимули за покупки, за да вземат клиентите на Tesla

В момента конкуренцията на китайския автомобилен пазар, който е и най-големият в света, е жестока

На пръв поглед САЩ са по-скоро изолирани от тези събития, защото повечето производители от КНР в момента не се и опитват да правят сериозен внос - с изключение на Polestar и Zeekr, които не са особено голям хит.

Има, обаче, и друг сюжет. Както отбелязва Quartz, цял куп големи китайски EV играчи като BYD, MG Motor и Chery планират да строят или вече работят по свои заводи в Мексико. Това е идеален плацдарм за атака по американския пазар.

Разследване доведе до спад на износа на електромобили от Китай за ЕС с 20%

Разследване доведе до спад на износа на електромобили от Китай за ЕС с 20%

През първите два месеца на 2024 г. Китай е изнесъл близо 75 600 електромобила за ЕС

Финансовият министър Джанет Йелън беше категорична, че няма да бъде допуснат втори "Китайски шок" - така в историята остана наводняването на американския пазар с евтини Made in China стоки в началото на новия век, което според експертни оценки е коствало 2,4 млн. работни места в производството в САЩ.

Освен всичко това, разбира се, не бива да забравяме, че идват избори и Джо Байдън беше официално подкрепен от профсъюза на работещите в автомобилна индустрия.