От 9 октомври 2023 г. в АЕЦ "Козлодуй" започва годишният планов ремонт на шести блок. Предстои да бъдат реализирани планираните мероприятия, свързани с дългосрочната експлоатация на блоковете на атомната централа. Реакторът на шести блок ще бъде презареден със свежо ядрено гориво за следващата 29-а горивна кампания.
Припомняме, че наскоро председателят на Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) Цанко Бачийски, заяви, че най-големият проблем, пред който е изправен АЕЦ "Козлодуй" е разкъсването на връзката с главния конструктор. Какво още стана ясно по време на семинарът, в който експертите от АЯР, коментираха дейността на атомната ни централа?
Главният конструктор на 5-ти блок на АЕЦ "Козлодуй" е руската компания "Хидропрес". В момента, заради политическата ситуация връзките с руската компания са затруднени.
По думите на шефа на АЯР без съдействието на главния проектант на енергоблока много трудно се решава, какъвто и да било технологичен проблем.
"Имало е случаи, в които са се налагали консултации с тях", поясни той, като добави, че към настоящия момент такива не се налагат.
Цанко Бачийски посочи, че за съжаление политическата обстановка оказва "натиск" и води към нарушаване на връзките точно с главния проектант "без да се взима предвид, че това е доста опасно и че ако резервни части могат да бъдат намерени, с услугите не е така".
Важно е да отбележим, че главният конструктор не дава гаранции за безопасността на централата, защото гаранциите отдавна са изтекли. Но когато се появи проблем руската компания може да даде инструкции как точно той може да бъде решен, по най-правилния начин. Например, ако трябва да се реши проблем със скъсана тръба решението изглежда елементарно - да се завари. Този ремонт обаче трябва да мине през една дълбока експертиза и то от главния конструктор. Точно, както се случва при извънреден ремонт в авиацията - ако проблемът е засегнал самолет на Airbus, самолетостроителя трябва да даде насоки как точно това да се случи.
В този контекст, директорът на АЯР посочи, че именно прекъсването на връзките с "Хидропрес" е проблем, защото макар и със забавяне, заради административни пречки резервни части за централата могат да бъдат намерени.
"Ако продължава този натиск за скъсване на връзките с Русия ще стане така, че блокът ще може да работи, докато бъде гарантирана безопасната му работа. Без тези, които са го проектирали това не може да стане", обясни той.
Какво са "протечките" и кога налагат спиране на централата?
По време на семинара беше засегната и актуалната напоследък тема за т.нар. "протечки" - теч между първи и втори контур на 6-ти блок на атомната централа. Според енергийните експерти това не е най-сериозната авария, която може да случи в тази система, но е най-честата.
Експертите обясниха, че главният конструктор на енергоблока е посочил каква е допустимата норма за "протечка" в системата, която не налага спиране на дейността на блока.
Според експлоатационните препоръки е допустимо да проникне до 4 литра вода на час между първи и втори контур и е рамките на техническата обосновка на проекта.
"Когато се съобщава за "протечка" обикновенно тя е между 30 и 40 милилитра. А допустимата стойност на безопасност е 5 литра на час, при достигане на 4 литра на час се правят три последователни проби, за да се потвърди "протечката", след което се пристъпва към планово спиране на блока", обясни заместник-председателя на АЯР Борислав Станимиров. Тази година 6-ти блок на АЕЦ "Козлодуй" беше спрян не заради достигнати такива стойности, тъй като "протечката" беше около 1.3 литра на час, a заради добра култура на безопасност на регулатора, подчерта Станимиров.
Ами доставките на ядрено гориво?
Експертите от АЯР са на мнение, че въпреки изтичането на сроковете от графика по лицензирането на свежото ядрено гориво на американската компания "Уестингхаус", все още има време това да стане навреме и да не се стига до промяна в плановете.
Припомняме, че договорът за десетгодишните доставки между АЕЦ "Козлодуй" и американската компания беше подписан в края на декември 2022 г.
Подобно споразумение беше подписано и с френската "Фраматом" за доставка на гориво за 6-ти блок. С това ще се постигне пълна диверсификация и сигурност на доставките, но от регулатора са изпратили покана към компанията за изясняване на това какъв вид гориво, смята да осигури.