Най-големият производител на граждански самолети Airbus за 2006 ще отбележи загуби. За това са виновни забавянията на сроковете на джета A380, в резултат на които водещи клиенти се ориентират към самолетите на конкурента Boeing.

Агенция Bloomberg цитира изявлението от EADS (European Aeronautic, Defence & Space Co.), която е компания - майка на Airbus, че глоби за забавени доставки, „отписване" на активи и разходите по плана за реорганизация ще доведат до счетоводна загуба преди данъци и такси. Точната сума на „минуса" не се споменава - годишните си резултати EADS ще оповести на девети март.

EADS може да се сблъска и с допълнителни неустойки за двугодишното забавяне доставките на суперджъмбо A350, който ще погълне поне $13.5 млрд. в периода на разработване. Отлагането даде стимул на клиентите да търсят други доставчици и така Boeing за първи път от 2000 изпревари Airbus по продажби. Забавили се с A380, Airbus не съумяха да намерят конкурентен модел на Boeing's 787 и затова сега губят.

Акциите на базираната в Париж и Мюнхен EADS паднаха с цели 4.4% до € 24.60. за последните 12 месеца акциите на EADS загубиха 19%. А пък Boeing покачиха 30%.

За неволите при A380 Airbus вини системата от кабели, която е с дължина 500 км. във всеки от двупалубните самолети. Жиците, оплели се из целия самолет, трябва да контролират забавлението по време на полета, светлините, климатичната система, операционните системи. Airbus реши удобството за клиентите да определя характера на системите, което обаче направи много трудно да се намери точното място за всяка жичка.

Луи Галоа, който е третият шеф на компанията за година, съобщи днес, че Airbus миналата година е получил поръчки за 790 самолета. Boeing направиха рекорд с 1,044 бр. През миналата година Airbus достави 434 самолета, а през тази година доставките ще са между 440 и 450 бр.

Някои анализатори считат, че EADS трябва да излезе на пазара и да започне да продава акции, за да компенсира новите неустойки по доставките на A380. Освен това може би ще трябват повече оперативни средства за производствените разходи по първия завършен A380 през тази година. Опция, все още в сферата на предположенията, е увеличаване на капитала на дружеството.

Airbus има поръчки за 166 броя от A380. По сегашни оценки, заводът в Тулуза ще може да достави до 2010 84 броя, за разлика от планираните през 2006 159 самолета. През октомври м.г. компанията изчисли оперативната си загуба по програмата A380 на € 4.8 млрд.

FedEx вече отказаха поръчката на 10 товарни A380, предпочитайки пред тях Boeing. Въздушната компания на ОАЕ също заплашва с прекратяване, ако има още отлагания. Неустойките ще бъдат „катастрофални", ако се реализира неблагоприятния за EADS сценарий.

Жизненият цикъл на проекта A380 ще е близо половин век. За цялото това време ще бъдат продадени 751 машини, според сегашните изчисления. Печалба ще има след 555-тата бройка. Кога ще бъда достигната тя? BEP преди се изчисляваше на 270тия самолет - сега вече се чака 420тия, за да бъдат покрити преките разходи.

И накрая, слабият долар съществено пречи на плановете на европейските самолетопроизводители. Те произвеждат в евро, но продават в долари. За да се противодейства на неблагоприятния валутен курс, се преминава към планове за аутсорсинг и въобще производство в доларовата зона. Но EADS изпълнява политическа роля и потенциална загуба на работни места в Европа надали ще се приеме.