Потреблението на основни автомобилни горива у нас не се влияе значително от цените - даже при висока стойност на литър няма отлив на колонките. Това е изводът от анализ на Института за пазарна икономика на база данните на НСИ за продажбите през последните 4 години.

От ИПИ посочват, че даже COVID-19 и свързаните с него ограничения имат значително по-слабо от очакваното въздействие върху търсенето: "Спад в първите месеци на 2020 г. определено е налице, но би могъл да бъде далеч по-значителен на фона на поне "на хартия" стриктния режим за пътувания, наложен по време на първата вълна на коронавируса".

Снимка 603241

Източник: ИПИ

Така намаленото търсене сваля с 30-35 стотинки цените на бензина и дизела, а след това отварянето на икономиката и несигурността на доставките през 2022 г. ги тласват нагоре. "На този фон обаче потреблението на горива остава практически непроменено, и дори леко нараства през 2022 не само спрямо 2021 г., но и в сравнение с предкризисната 2019 г.", отбелязват от ИПИ.

От руските горива, вносът в Европа само на втечнен газ бележи ръст през 2022 година

Вносът в Европа на само един вид руско гориво бележи ръст през 2022 година

Очакванията са за сравнително големи обеми на вноса и през тази година

Спад има единствено при потреблението на газ, но, както посочват авторите на анализа, повечето автомобили с газови уредби могат да вървят и на бензин, особено при малка разлика в цената. "С голяма доза сигурност можем да твърдим, че поне в рамките на 2022 г. не сме достигнали до праг в ценовите равнища, отвъд които да виждаме отчетлива промяна на потребителското поведение", посочват от ИПИ.

Нация на дизел

Очевидно е водещото място на дизела в българското потребление, като през повечето месеци то надхвърля два пъти общия обем продадени бензин и газ, се посочва в анализа на данните.

Месечно у нас се зареждат между 170 и 220 млн. литра дизелово гориво, докато LPG и бензин са по равно - по 50-60 млн. литра.

Задава се недостиг на дизел и това може да засегне целия свят

Задава се недостиг на едно от най-важните горива и това може да засегне целия свят

Почти всеки регион на Земята ще бъде изправен пред опасността от липса

От ИПИ отбелязват, че данните на НСИ не позволяват да се оцени делът на бизнеса в потреблението на горива, както и други икономически и демографски специфики. Даже и да приемем, че камионите и автобусите на дизел имат голяма роля, не можем да отречем огромния дял на превозните средства, които се движат на нафта - включително на фона на опасенията за нейната достъпност, а и на стремежа на ЕС да се откаже от МПС с такъв тип двигатели.