Германците работят 7 минути, румънците 24 минути, а българите 45 минути, за да си купят един литър бира. Това обяви на пресконференция по повод предстоящия празник на пивоварите изпълнителният директор на Съюза на пивоварите в България Ивана Радомирова.
Общо 5 462 000 хектолитра са продажбите на пиво в страната за 2013 г. От тях 5 053 000 хектолитра бира са произведени от пивоварните, членуващи в Съюза на пивоварите в България. През изминалата година 93% от изпитата в страната бира е произведена от членовете на Съюза на пивоварите. Ивана Радомирова отбеляза, че има лек спад в продажбите от около 1%, но въпреки това пазарът остава на почти същите нива като през 2012 година.
За първите 6 месеца на 2014 г. обаче продажбите са спаднали по-драстично - с около 6%. „Неблагоприятните климатични условия, а и силно стагнираните семейни бюджети, са се отразили върху настроението и покупателните способности на хората", коментира изпълнителният директор на Съюза на пивоварите в България.
Най-продавана е бирата в пластмасови опаковки. За 2013 г. те водят класацията с 60%. На следващо място се оказва, че българинът предпочита пивото в стъклени бутилки - 25% от продажбите. 10% от продаденото пиво е в кенове, а най-малко се купува наливното пиво, като продажбите му възлизат на едва 5%.
С началото на икономическата криза от 2009 г. се наблюдава трайна тенденция на спад в продажбите на т. нар. „студен пазар", включващ заведения, дискотеки и други.
Обобщените данни за пазара на пиво в страната показват, че за 2013 г. консумацията на глава от населението се изчислява на 74 литра. Това показва, че сме сравнително далеч от първенците по този показател, а именно Германия - 107 литра и Австрия 108 литра. Износът на бира е 78 000 хектолитра, като той е насочен към съседните ни държави Румъния, Македония и Гърция. Значително висок е обаче вносът на пиво - 428 000 хектолитра. Приходите за бюджета от производството и продажбите на бира надхвърлят 300 млн. лева.
За последните 5 години инвестициите в бранша възлизат на 286 млн. лв., като конкретно за 2013 г. инвестициите в дълготрайни материални активи на българските пивоварни са 57 млн. лв. За тази година инвестициите за бизнес развитие на членовете на Съюза на пивоварите в България към момента са 24 млн. лв. Всяка година съюзът изследва качествата на бирата, както от гледна точка на безопасността й, така и от гледна точка на съдържанието на различни антиоксиданти, витамини и калории.
Съюзът на пивоварите в България не е правил изследване на качеството на вносната бира, която се предлага на значително по-ниски цени на пазара, но въпреки това изрази становище по отношение на вносната евтина бира. „Самият факт, че е с толкова ниско екстрактно съдържание, което е посочено на етикета, ме кара да мисля, че може би не е най-доброто, което заслужаваме", коментира Радомирова.
Компаниите залагат на иновативни производства, като през последната година и половина те са позиционирали на пазара 15 нови марки и асортимента.
Председателят на УС на Съюза на пивоварите Владимир Иванов обясни, че световните и европейските първенства по футбол не оказват влияние върху консумацията на бира, с изключение на страната домакин и страните, чиито отбори са на финал.