След скока на акциите на компании, които предлагат луксозни стоки в началото на 2023 г., една от най-доходоносните индустрии в Европа може отново да бъде изправена пред срив. Индексът STOXX Europe Luxury 10, който включва компании като френската LVMH, италианския автомобилен производител Ferrari и британската марка Burberry, отчете най-големия си тримесечен спад от 2020 г. насам, според съобщения на Reuters. Причината за това е икономическа несигурност, включително растяща инфлация и повишени лихвени проценти, както и бавен ръст на икономиката на Китай.

Някои компании, включително тези в индекса STOXX Europe Luxury 10, се притесняват, че слабото търсене може да застраши пазара на луксозни стоки. Миналия месец например председателят на луксозната холдингова компания Richemont Йохан Рупер, която притежава Cartier, отбеляза, че високата инфлация е повлияла върху европейското търсене на луксозни стоки. Коментарите му предизвикаха изтриване на пазарна стойност от 25 милиарда долара на акции на компании за луксозни стоки.

Началото на COVID-19 доведе до бързо намаляване на размера на пазара на луксозни стоки. Внезапният шок от затварянето и въвеждането на ограничителните мерки върна индустрията с пет години назад до глобалната й стойност през 2015 г.

Заможните потребители обаче се "завърнаха" на пазара на луксозни продукти и услуги. Компании като LVMH спечелиха значително от връщането на тези потребители. Богатството на изпълнителния директор Бернар Арно дори стигна до над 200 милиарда долара по-рано тази година, което за кратко го направи най-богатият човек в света, като изпревари амариканеца Илон Мъск.

Компанията Wegovy, която произвежда медикамент отслабване вече е най-ценната в Европа, надминавайки луксозната LVMH

Компания, която произвежда медикамент отслабване вече е най-ценната в Европа, надминавайки луксозната LVMH

Wegovy предлага широко разпространен продукт за продукт за борба със затлъстяване

Смяташе се, че отварянето на Китай след стриктните ковид мерки също ще помогне за възстановяването на пазара на луксозни стоки, само че това не се получи така, както хората се надяваха.

Междувременно банките прогнозираха, че апетитът за луксозни стоки ще намалее през тази година в САЩ и в Европа, заради промени я потребителското поведение. LVMH, която заемаше позицията на най-ценната компания в Европа в продължение на две години и половина, беше детронирана от датската фармацевтична компания Novo Nordisk. Богатството на Арно също е спаднало до 169 милиарда долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg.

"Неотдавнашният спад на акциите на европейските компании за луксозни стоки отразява несигурността около европейската икономика", казва Питър Гарни, от Saxo Bank, цитиран от Reuters.