"Зелените" амбиции на ЕС и вкарването на автомобилния транспорт в схемата с търговия с емисии има голям риск да доведат до рязко увеличаване на цените на горивата, предупреждават търговци.

Става дума за въвеждането на новата система за търговия с емисии ETS2 от 2027 г. То беше гласувано още през 2022 г., но вече стават все по-ясни нейните параметри.

Мотивите на Брюксел са свързани с това, че области на икономиката като енергетиката и тежката индустрия са регистрирали значителен спад на емисиите, след като са били обхванати от първата версия на ETS. Сега се предвижда търговците на горива да закупуват квоти, които да покриват екологичния ефект от дейността им. Парите ще отиват в специален социален фонд, с който ще се финансират проекти за енергийна трансформация.

Четирите държави от ЕС, които призовават за тежкотоварен транспорт с нулеви емисии

Четирите държави от ЕС, които призовават за тежкотоварен транспорт с нулеви емисии

Следващия месец ЕК ще предложи екологични разпоредби за товарен транспорт и те трябва да включват и по-строга цел за 2030 г.

И авторите на текстовете признават, че най-вероятният сценарий е тези допълнителни разходи да бъдат прехвърлени на крайните потребители. Очаква се така те да бъдат мотивирани да изберат по-екологичен начин на транспорт.

"Поскъпване ще има и то ще бъде моментално и административно. И ще бъде в рамките от 30-50 ст. на литър в зависимост от продуктите. И това се дължи на факта, че Европейската комисия води една, според мен, доста безсмислена война срещу фосилните горива. България е държава, много свързана с фосилните горива, знаете, автопаркът ни е един от най-старите в ЕС, т.е. това ще ни засегне много", коментира пред БНР председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Светослав Бенчев.

Той даде конкретен пример - на тон дизелово гориво се падат три тона емисии по минимум 50 евро всеки, т.е. около 30 ст. на литър отгоре без ДДС.

Не е случайно и че очакването горивата да поскъпнат и така да бъдат поставени под натиск домакинствата и микропредприятията присъства и в пуснатия за обществено обсъждане Социален план за климата. Ценови удар с горивата неизбежно ще се усети далеч не само на бензиноколонката.

"Това ще създаде инфлация в българската икономика, но така и в европейската икономика. Но особено в България, защото когато поскъпват горивата, поскъпват абсолютно всички стоки за потребителите, защото те се транспортират с фосилни горива. (...) В Германия например това няма да се отрази на цените на горивата, защото това е схема, която там функционира от вече 2 години, подобна е ситуацията и в скандинавските държави. В южните страни от ЕС пък няма такива схеми, като там тези неща биха се отразили най-много, и в това се корени конфликтът между Севера и Юга, който виждаме в ЕС", обясни още Бенчев.

По думите му виждаме мярка, замислена при съвършено различни икономически реалности от преди войната в Украйна. Според някои критици същото е било и положението с други от "зелените" политики, които направиха електроенергията за европейския бизнес толкова скъпа, че той трудно се конкурира с фирмите от други континенти.

Оставащото време до 2027 г. определено няма да е достатъчно за масово подменяне на личните автомобили, камионите и автобусите с такива, които използват батерии или водород. Това са скъпи возила, като развитието на зарядната инфраструктура все още не е на оптимално ниво във всички части на страната.

Властта прегърна биогоривата - поръчва 20 влака на алтернативен дизел

Властта прегърна биогоривата - поръчва 20 влака на алтернативен дизел

Декарбонизация не се получава само с ток, категорични бяха вицепремиер, министър и зам.-кмет на София

Така една от алтернативите, която може максимално "безболезнено" да прекара автотранспорта през новите правила, са т.нар възобновяеми горива с растителен или животински произход като биодизела. Както Money.bg писа неотдавна у нас биогорива така или иначе се произвеждат, но важният въпрос е дали ще може лесно да бъде посрещнат голям скок на търсенето.

Бенчев обаче изрази надежда, че в Брюксел здравият разум ще надделее и в крайна сметка ETS2 в сегашния си вид или ще влезе в сила по-късно, или ще бъде отменена.