Министерството на транспорта предстои да обяви тръжна процедура за закупуването на 20 пътнически влака с основно гориво биодизел. Те ще се движат по участъци, чието натоварване не може да оправдае електрификация, обяви вицепремиерът Гроздан Караджов.

"Параметрите са такива, че вредните емисии от един автомобил, който вози 4-5 човека, ще са горе-долу същите като на един влак с над 100 пътника", уточни той. По думите му подвижният състав ще може да работи и на стандартен дизел, но алтернативният ще е по-евтин и ще дава по-голяма икономия.

На събитие в София, представящо възможностите на възобновяемите горива, представители на местната и централната власт се обединиха около позицията, че бъдещето не е само в електрическата мобилност.

Снимка 720180

Източник: Явор Николов

"Пътят напред в транспорта не е нито само електрически, нито само конвенционален от изкопаемите горива. Иновациите и предприемчивостта в сектора водят до нови видове горива, които поне в следващите 10 години според мен ще диктуват пазара, защото са много евтини и българите ще могат да пътуват, възползвайки се от тях на много по-достъпни цени", категоричен беше вицепремиерът.

Според енергийния министър Жечо Станков възобновяемите горива от една страна дават независимост от цените на свободния пазар на петрола, а от друга - намаляват емисиите. "Българската енергетика има ресурс да захрани всички желания за мобилност в страната, но не можем да оставим настрана тази възможност", категоричен беше той.

Нито една технология не може да монополизира бъдещето, категорична беше и зам.-кметът по екология на София Надежда Бобчева. По думите ѝ има възможност вместо с въвеждането на ограничения, вредните емисии да спаднат "по естествен път".

Гроздан Караджов посочи, че и на европейско равнище вече се гледа повече към алтернативите за декарбонизация на транспорта: "На последния съвет на министрите на транспорта в Люксембург тази тема беше обсъждана широко. Комисията има ангажимент до няколко месеца да представи нова визия какъв ще бъде преходния период до мечтаното електрическо бъдеще. Той няма как да не инкорпорира биодизела като голяма възможност и голяма иновация".

Еврокомисията с план как да спаси традиционните автомобили

Еврокомисията с план как да спаси традиционните автомобили

Те вече ще използват единствено въглеродно неутрални горива

И в момента по закон в горивата има биокомпонент, но има ли достатъчно производство, за да се мине изцяло към възобновяемите алтернативи, правени например от растителни, животински или други отпадъци?

"За това гориво всички дистрибутори имат задължение да имат процент биогорива във всяка бензиностанция. Оттук нататък почти няма извинение в дадена бензиностанция да не се продава биогориво. Неговите количества ще зависят от търсенето - според мен, колкото повече навлиза в бизнеса (за тежкотоварни превозни средства, автобуси и влакове), толкова по-достъпно ще бъде то. Цената на биодизеловото гориво не е по-висока от тази на конвенционалното", заяви Гроздан Караджов в отговор на въпрос на Money.bg.

Навлизането на алтернативни горива в авиацията обаче беше съпроводено с доста по-високи цени. Според вицепремиера обаче традиционният транспорт е в различна ситуация, защото изискванията към горивния процес не са толкова високи.

България е поредна спирка на инициативата Tour d'Europe, в рамките на която различни автомобили, заредени с биогорива, обикалят Европа

Източник: Явор Николов

България е поредна спирка на инициативата Tour d'Europe, в рамките на която различни автомобили, заредени с биогорива, обикалят Европа

Председателят на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев беше категоричен, че България има "всички възможности" да увеличи производството на биогорива.

Е-горивата (временно) спасяват традиционните коли... но цената ще е висока

Е-горивата (временно) спасяват традиционните коли... но цената ще е висока

Въглеродно неутралните решения дават шанс на двигателите с вътрешно горене

"Този начин на транспорт е важен не само за производителите на биогорива. Важен е за българските превозвачи - тези видове горива ще помогнат българските флотилии да продължат да работят в Европа без да се купуват нови превозни средства", подчерта той пред Money.bg.

И беше категоричен: "Без социално приемлив преход, енергийният преход няма да се случи".