Нидерландия е една от най-настоятелните държави, когато става въпрос за това Европейския съюз да се насочи към нулеви емисии от тежкотоварни превозни средства.

Европейската комисия трябва да си постави цел за 100% намаляване на емисиите от нови камиони, автобуси и градски автобуси, според документ, цитиран от Bloomberg и подкрепен от Белгия, Дания и Люксембург. Следващия месец комисията ще предложи екологични разпоредби за товарен транспорт и те трябва да включват и по-строга цел за 2030 г.

"Настоящите цели за намаляване на въглеродните емисии са приложими само за ограничен дял товарни превозни средства по пътищата", според документа.

Предложеното преразглеждане идва след споразумение за ефективна забрана автомобилите с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., но декарбонизация в сектора на тежките превозни средства е по-голямо предизвикателство, защото теглото им затруднява електрифицирането им, докато водородните технологии са все още в ранен етап.

Въглеродните емисии са на път да достигнат исторически връх в глобален мащаб

Въглеродните емисии са на път да достигнат исторически връх в глобален мащаб

Докато светът се възстановяваше от първата вълна на Covid-19, глобалните емисии на въглероден диоксид се увеличиха с 5,6% от 2020 г. до 2021 г.

Секторът носи около една четвърт от въглеродните емисии от автомобилния транспорт в ЕС, където нивата на замърсяване нарастват през последното десетилетие.

Средната продължителност на експлоатация на нов камион от 15 години, предполага че целта за 100% емисии ще трябва да бъде въведена до 2035 г. В момента производителите на камиони трябва да гарантират, че емисиите в целия автопарк са намалени с 15% до 2025 г. и 30% до 2030 г.

"Тежкотоварният автомобилен транспорт е отговорен за повече от една трета от въглеродните емисии. Трябва да действаме, знаем, че е необходимо, имаме технологията и виждам, че транспортните компании искат да го направят", коментира министъра на околната среда на Нидерландия Вивиан Хейнен.