Навярно сте забелязали все по-голямото разнообразие от протеинови продукти при посещенията ви в големите вериги, както и все по-разпространените специализирани магазини за здравословни храни. Това се дължи на факта, че пазарът на високопротеинови храни в България преминава през силен подем, движен от променящите се ценности и навици на потребителите. Според данни на YouGov категорията отчита годишен растеж от 87% по обем и 103% по стойност. Тази тенденция е пряко свързана с повишения интерес към по-здравословното хранене, устойчивостта и по-етичните избори в ежедневието.

Докладът YouGov Trend Reality 2025 показва, че 81% от българските домакинства проявяват значително внимание към здравето и благосъстоянието, като близо половината вече усещат влияние върху начина си на живот. Паралелно с това 69% изразяват засилен интерес към технологиите, което според проучването е индикатор за готовността на потребителите да възприемат нови модели на поведение и иновации в храненето.

Снимка 743335

Източник: YouGov

Все по-видимо е и разбирането на ключови тенденции в диетологията. Българите поставят силен акцент върху теми като хранене за дълголетие (63%), връзката между мозък и черва (57%), противовъзпалителните режими (40%) и т.нар. чисто хранене (65%). Именно тези нагласи очертават основата на промяната в потреблението на протеини.

Търсенето на по-функционални и по-отговорни храни води до разширяване на високопротеиновата категория. Потребителите намаляват консумацията на животински продукти и се ориентират към растителни, ферментирали и култивирани алтернативи. Т.нар. "протеинов преход" е по-ясно изразен у нас (51%) в сравнение със средното за ЕС (39%) - процес, подхранван от ценности като грижа за околната среда, етичност и стремеж към по-добри решения за здравето.

Фабрика за здравословни храни за 15,7 млн. лева строят край София

Фабрика за здравословни храни за 15,7 млн. лева строят край София

"Хелти Барс" до момента реализира продукцията си под частни марки

Промяната ясно се отразява и в поведението на купувачите. "Пазарът на високопротеинови храни в България се развива с изключително бързи темпове. Потребителите все по-често избират продукти, които подпомагат здравето им, предлагат функционални предимства и се вписват добре в ежедневието им. Именно тези фактори стимулират растежа на категорията и разширяването на нейната база от купувачи", коментира Даниела Петкова, акаунт мениджър в YouGov България.

Според данните 36% от българските домакинства са купували високопротеинови продукти поне веднъж в периода до август 2025 г. - увеличение от 10 процентни пункта спрямо предходния отчет. Най-впечатляващ скок е регистриран при плодовите кисели млека, където обемът на продажбите е нараснал с 399%, а стойността - с 373%. Силен ръст има и при натуралното кисело мляко, пресния хляб, специалните сирена и сладоледа.

Healthy bars - компанията за протеинови барчета, която инвестира в българска фабрика и се цели в чужди пазари

Българската компания за протеинови барчета, която инвестира в нова фабрика и се цели в чужди пазари

Създадените продукти се продават в над 40 държави по света

Най-бързо увеличаващата се база от купувачи е при млечните десерти и десертите с кисело мляко (+6,5 пункта), следвани от натуралното кисело мляко (+4,3 пункта) и пресния хляб (+4,2 пункта). Специалните сирена и шоколадовите барчета също продължават възходящата тенденция с около 2 пункта ръст.

Високопротеиновите храни постепенно се превръщат в траен елемент от потребителския избор. Нарастващата осведоменост, фокусът върху здравето и променените навици очертават ясна перспектива за стабилен растеж на сегмента. "За производителите това е ясен сигнал да инвестират в най-бързо развиващите се сегменти - особено в плодовите и натуралните кисели млека - и да разработват продукти, които отговарят на нарастващите очаквания по отношение на функционалността, качеството и хранителната стойност", допълва експертът от YouGov.

Nasekomo привлече 8 млн. евро за роботизирано производство на протеин

Български стартъп привлече 8 млн. евро за роботизирано производство на протеин от насекоми

През 2025 г. ще заработи втора фабрика у нас