Безпрецедентно ниското ниво на река Мисисипи в САЩ, която от векове е една от основните транспортни артерии на страната, предизвиква опасения за усложняване на икономическа криза, смята американската телевизия NBC. Реката е най-голямата в САЩ и трета в света.

Плитководието се дължи на сухото време. Сушата доведе до това, водата в река Мисисипи падна до толкова ниско ниво, че товарните кораби да не могат да преминават по нея.

Според кореспондента на телевизионния канал, Морган Чески, "зрелището тук е доста тъжно".

"Поради нарастване на районите със засушаване, участъци, които преди са били част от коритото на Мисисипи, сега са се превърнали в нейни брегове", отбелязва авторът на репортажа.

При нормална ситуация, когато транспортът по реката се движи свободно, нивото на водата трябва да е с 4,5-6 метра и по-високо. "А сега в тази широка река, водите са опасно ниски", отбелязва Чески.

Движението на баржите, които превозват по реката селскостопански продукти и стомана, се забави. На места изобщо спря.

Според командира на бреговата охрана Мери Гилдей, тази ситуация може да се опише като "лоша". "Известно е, колко е важно икономическото въздействие на всичко това върху САЩ като цяло. При сегашните метеорологични прогнози, не виждам ситуацията да се подобрява", добавя Гилдей.

Секторът за товарен транспорт на стойност 12,6 милиарда долара, зависи пряко от способността на тази река да транспортира стоки. Това, отбелязва се в репортажа, са и десетки хиляди работни места.

Освен това, износът на продукти за други страни също зависи от тази транспортна артерия. Например около 60% от цялото количество зърно, което Съединените щати изнасят за други страни, се транспортира по река Мисисипи.

Понастоящем 127 кораба и повече от 1800 баржи изчакват по затворените маршрути, поради плитките води, непозволяващи плаване.

Големи загуби от плитководието на реката понасят и земеделците в САЩ. Поради невъзможност да транспортират и продават стоката си, те оставят реколтата на полето.

Липсата на достатъчна складова база, от друга страна, не позволява да се съхрани реколтата от соя. Това "по веригата", може да доведе до недостиг на пози продукт и до покачване на цените на много храни.

Както Bloomberg съобщи по-рано, около една трета от всички азотни торове, потребявани в САЩ, се доставят по Мисисипи. Реката е и най-важният коридор за транспортиране на въглища, по нея се превозват значителни количества въглища за електроцентралите в страната, и повече от една трета от тези за износ.

Все по-песимистични прогнози за слънчогледовата реколта в ЕС

Все по-песимистични прогнози за слънчогледовата реколта в ЕС

При рапицата положението е коренно различно - реколтата е по-добра от очакваното