За "Аdidas", най-големия европейски концерн за спортни артикули, Европейското първенство по футбол е събитие с централно значение. Фирмата от германския град Херцогенаурах предоставя екипировката на общо девет отбора, сред които са световните шампиони от Германия и европейските шампиони от Испания.
Шест национални отбора пък са избрали екипите на "Nike" - американския конкурент на "Adidas". А пет други отбора са предпочели "Puma". Останалите четири отбора на тазгодишното Европейско първенство имат за партньори по-малки фирми като "Umbro", "Мacron" или "Juma".
"Adidas" обаче е много по-тясно обвързан с Европейското първенство от останалите концрени. Германската фирма отпуска не само пари за националните отбори на някои страни, ами е и официален спонсор на турнира във Франция. Поради това по телевизионните екрани в следващите дни нейното рекламно лого ще се вижда твърде често.
"В рамките на нашето официално партньорство и през тази година ние осигуряваме екипите на реферите, на децата, които излизат на терена с националните отбори, както и на другите помощници. Освен това сме добре забележими в стадионите и в телевизионните излъчвания на УЕФА", казват от фирмата.
Артикули за милиарди
На миналото Европейско първенство през 2012 "Adidas" продаде над един милион германски футболни екипа, както и над седем милиона футболни топки с логото на турнира. Футболът играе централна роля в търговската стратегия на концерна от Херцогенаурах - и то не само по време на Европейското първенство.
В годината на предишното първенство той продаде футболни артикули за 1,7 млрд. евро. През 2015-та пък оборотът от този вид стоки е бил още по-голям - 2,2 милиарда евро и то без да има европейско или световно първенство.
Фирмите за спортни артикули не са единствените, които печелят покрай големи първенства. Мнозина германци тъкмо в такива моменти по традиция си купуват нов телевизор. "Продажбите на телевизори се увеличават значително две-три седмици преди европейски или световни първенства по футбол", казва представител на Дружеството за изследване на потреблението (GfK). "Търговците допълнително стимулират това развитие със съответни промоции", допълват оттам.
Според GfK, най-голяма роля за обортите обаче играе метеорологичната обстановка по време на шампионата. "За германските фирми времето през шампионата се оказва по-важно от представянето на националния отбор. Казано накратко: при добро време оборотите са добри, при лошо време – лоши", казват от дружеството в Нюрнберг.
Хубаво време = хубави печалби
Те са изследвали продажбите на бира, безалкохолни напитки, пуканки и чипс, както и на наденици и месо за скара по време на последните световни първенства по футбол. "Когато времето е било хубаво и топло, както например през 2006, съответният оборот се увеличава спрямо останалите с до 16 на сто. А когато германският национален отбор взе световната титла през 2014, пържолите за скара и чипсът си останаха непродадени, защото времето беше дъждовно", гласи равносметката.
Германските кръчми и бирариите на открито също се надяват на значителни печалби по време на Европейското първенство по футбол през тази година. "И тук обаче времето оказва влияние, но и представянето на германския отбор", казва Ернст Фишер, президент на германския Съюз на хотелиерите и ресторантьорите.
От полза за бизнесът е това, че турнирът тази година ще трае с една седмица повече, отколкото друг път (10 юни до 10 юли). И докато кръчмите и заведенията на открито ще се пукат по шевовете, редица ресторанти в Германия вероятно ще останат празни. Като цяло обаче през 2016-та германските хотели и заведенията за хранене очакват увеличение на оборота с около 2,5%.