Продажбите на таблети в света като цяло през 2023 г. са спаднали с 20,5%, до 128,5 милиона устройства. Този показател е най-ниският от 2011 г. насам, показват предварителните данни на изследователската компания IDC, пише Интерфакс.
Само през четвъртото тримесечие на 2023 г., доставките на таблети са намалели на годишна база със 17,4%, до 36,8 милиона броя. Това е рекорден спад за четвъртото тримесечие на годината от 2016 г. насам.
"Като се има предвид, че няма големи подобрения в икономиките на държавите, хората предпочитат да харчат пари за по-насъщни неща от потребителската електроника, а покупките на таблети вероятно не са приоритет", коментира Ануроопа Натарадж, старши анализатор в IDC.
По думите й, на пазар на таблети в световен мащаб може да започне възстановяване тази година, ако състоянието на икономиките се подобри.
В същото време общите проблеми няма да изчезнат, тъй като иновациите в областта на технологиите свързани с изкуствения интелект вероятно ще засегнат предимно сегментите на персонални компютри и смартфони, а не толкова таблетите, отбелязва експертът.
В същото време обаче, Apple Inc. успя да запази лидерството си на световния пазар на таблети, въпреки спада на продажбите на годишна база с 29,3% през четвъртото тримесечие, и с 19,8% за годината като цяло. При това Apple съвсем леко повиши пазарни си дял на световния пазар на табелти, до 37,8%.
Таблетите на Samsung остават на второ място на глобално ниво. При тази марка пазарният дял нараства с близо 2 процентни пункта до 20,4%, въпреки спада на продадените таблети с 13,9% спрямо предходната 2022 година.
Според резулатите за продажбите през четвъртото тримесечие, пето място заема китайската Xiaomi, която увеличи продажбите си с 35% и измести от челната петица Amazon.com Inc.
Amazon обаче запази петото място за годината, въпреки спада при доставките с 65,9%.
Lenovo стана четвъртият играч на световния пазара на таблети по отношение на доставките за октомври-декември 2023 г. и трети по отношение на годишните резултати.
Huawei пък зае трето място за четвъртото тримесечие, но четвърто за цялата изминала 2023 година.
Производител |
Продажби 2023 г. (млн. броя) |
Пазарен дял 2023 г. |
Продажби 2022 г. (млн. броя) |
Пазарен дял 2022 г. |
Изменение |
Apple |
48,5 |
37,8% |
60,5 |
37,4% |
-19,8% |
Samsung |
26,2 |
20,4% |
30,4 |
18,8% |
-13,9% |
Lenovo |
9,3 |
7,2% |
11,6 |
7,1% |
-19,7% |
Huawei |
8,7 |
6,8% |
9,1 |
5,6% |
-4,0% |
Amazon.com |
5,5 |
4,2% |
16,0 |
9,9% |
-65,9% |
Други |
30,3 |
23,6% |
34,1 |
21,1% |
-11,1% |
Всичко |
128,5 |
100% |
161,6 |
100% |
-20,5% |