През второто тримесечие на 2023 г. (април-юни) продажбите в света на таблети са намалели с 29,9% - до общо 28,3 милиона единици, от 40,3 милиона за същия период на миналата година. Това показва предварителният доклад на International Data Corporation (IDC), пише "Интерфакс".
Двуцифрен спад в продажбите регистрират почти всички водещи доставчици в света. Независимо от това, пазарният дял на 4 от 5-те най-големи доставчици на таблети в света расте.
Отрицателната динамика при продажбите се обяснява основно със слабото търсене, на фона на трайно ниски нива на покупателна способност и потребителско доверие, както и на натрупване на значителни складови наличности.
И така, лидер на световния пазар на таблети за второто тримесечие за пореден път стана американската компания Apple Inc., макар че обемът на доставките й е намалял с 16,8% на годишна база, до 10,5 милиона единици. Компанията е в по-добра позиция на пазара, поради ориентацията си към сравнително заможни купувачи, които очевидно са по-малко чувствителни към негативните ефекти от общия икономически спад, се казва в доклада на IDC.
Нейният пазарен дял по продажби на таблети в света достигна 37% (при 31,2% за второто тримесечие на миналата година).
Втората пазарна позиция също се запазва - от южнокорейската Samsung, чийто продажби падат на годишна база с 18,3% до 5,8 милиона таблета. През втората половина на годината компанията възнамерява да постигне увеличение на търсенето предимно в сегмента на най-скъпите устройства, включително моделите с големи размери на екрана.
Нейният пазарен дял по продажби на таблети в света е 20,6%.
Китайската компания Lenovo е на трета позиция по продажби в света. Обемът на доставките на производителя е паднал с 38,8% на годишна база, до 2,1 милиона броя. Обаче в сравнение с първото тримесечие, продажбите са нараснали с 12,9%, тъй като компанията увеличи маркетинговата си дейност и стартира редица промоции в началото на новата финансова година, започваща през април.
Нейният пазарен дял по продажби на таблети в света е 7,6%, като единсвено при нея той се свива (с 1 процентен пункт).
На четвърта позиция е Huawei, която за второто тримесечие има спад на продажбите с 22,9% на годишна база.
Нейният пазарен дял по продажби на таблети в света е 5,9%.
Друг китайски производител - Xiaomi, през второто тримесечие за първи път влезе в челната петица по продажби в света, като увеличи доставките си с впечатляващите 41,6% - до 1 милион устройства. Основният принос за значителния ръст е старта на продажбите на нов модел, който беше придружен от отстъпки за първите купувачи и програма за обмен на стари устройства. Освен това, положително влияние върху продажбите оказаха и добрите позиции на компанията на азиатските пазари.
Нейният пазарен дял по продажби на таблети в света сега е 3,6%, т.е. се е удвоил на годишна база.
Общият пазарен дял на 5-те най-големи компании в света при производството и доставките на таблети е 74,7% - като расте с 10 процентни пункта спрямо същия период на миналата година, когато е бил 65,7%.
"На пазара на таблети в световен мащаб се наблюдава допълнително разделение, като iPad "завладява" горния ценови сегмент на пазара, докато марки като Xiaomi и Lenovo разширяват позициите си в ниския ценови сегмент", коментира посочените резултати старши ръководителят на изследователски проекти в IDC, Джитеш Убрани. Той добавя, че това положение на нещата може да създаде проблеми при продажбите на средния клас таблети.
Независимо от значителния спад на продажбите на таблети в световен мащаб през второто тримесечие, развиващите се пазари като цяло показват по-позитивна динамика от развитите пазари, подчертава от своя страна Анурупа Натарай, старши анализатор от Mobility and Consumer Device Trackers.