По-големият е "Северен поток 2" - газопроводът през Балтийско море, който трябваше да влезе в експлоатация в края на миналата година и да прекрати дългогодишната зависимост от Украйна като транзитна страна. Но по проекта не се върши почти нищо от декември 2019-а, защото редица чуждестранни фирми-изпълнителки се отказаха от участие заради санкциите, които биха им наложили САЩ. На мястото на тези фирми трябваше да се включи руският кораб "Академик Черский", специализиран в полагането на подводни тръби. Въпреки това Владимир Путин бе принуден да удължи пусковия срок още веднъж - за края на 2020-а или първото тримесечие на следващата година.
"Академик Черский" още през май пристигна на място - в пристанище Мукран на остров Рюген, но полагането на тръбите така и не започна, въпреки благоприятното време. Изглежда, че в Германия е продължило преоборудването на кораба, започнало още в Далечния Изток. Влияние вероятно са оказали и ограниченията, свързани с пандемията, както и очакваната зелена светлина от Дания. Но след като с Украйна беше сключен нов петгодишен договор за транзит на газ, необходимостта да се бърза отпадна. Според някои издания, работата по "Северен поток 2" предстои да бъде подновена на втори ноември. При това положение газопроводът принципно би могъл да бъде завършен до края на първото тримесечие, но най-вероятно това ще стане едва през второто тримесечие догодина. Имайки предвид, че е нужно и определено технологично време, за да бъде достигната проектната мощност, руският газ ще потече към Европа едва през лятото на 2021-а, и то при положение, че не бъде възпрян от нови санкции на САЩ или политически решения на Берлин и Брюксел.
Фойерверки без покритие
Вторият любим газов проект на Владимир Путин е "Турски поток", който бе измислен от руския президент и от турския му колега Ердоган на мястото на "Южен поток". Важността на проекта за Путин се илюстрира от факта, че само за два месеца той на два пъти летя до Истанбул за тържествените пускове. Но макар те да се състояха с фойерверки и фанфари, проектът всъщност не бе завършен. На практика беше пусната една-единствена тръба, която стига до Западна Турция. Като дори и тя не е достатъчно натоварена, защото през тази година турските фирми радикално съкратиха доставките на газ от "Газпром" за сметка на втечнения азербайджански газ. Колкото до втората тръба, която трябва да снабдява с руски газ държави от ЕС - тя изобщо не е готова.
Тази втора тръба достигна до българската граница, откъдето трябва да продължи към ЕС вече под името "Балкански поток". Газопроводът трябва да мине през България, Сърбия и Унгария, за да достигне до Австрия, където е разпределителният център на "Газпром". В началото на октомври обаче "Газпром" излезе с официално съобщение до инвеститорите си, че строителството на газопровода през България, което трябваше да приключи още през първата половина на тази година, се забавя с поне половин година. Всъщност изоставането от графика започна още миналата година, когато Владимир Путин обвини българското ръководство, че "умишлено бави реализацията на проекта на своя територия".
Въпросът е спорен, тъй като миналата година в България възникна спор между две от фирмите, участвали в търга за проекта, който стигна до съд. Съдът пък може и да не се е разбързал с взимането на решението. Сега София обещава да завърши строителството докрая на годината и веднага да започне да доставя газ на Сърбия. При това положение доставките за Унгария се планират за втората половина на 2021-а година, а достигането на окончателната проектна мощност - за втората половина на 2022-а година, съобщи "Интерфакс", позовавайки се на "Газпром".
Тук трябва да припомним, че "Южен поток", който трябваше да мине през България (а не по обиколния път през Турция), можеше да бъде завършен още преди четири-пет години. И "Газпром" вече щеше да доставя газ до страните от ЕС по цели три тръби, а не само по една.