В хода на възстановяването на икономиката втората половина на 2021 година се очаква да доведе до повишение на възнагражденията в повечето сектори. Осезаемо това ще се случи в индустриите, като туризъм и хотелиерство, здравеопазване и фармация, както и в автомобилната индустрия.
Това показва актуално проучване на ManpowerGroup България, което анализира какви промени планират работодателите от всички сектори и региони на страната по отношение на месечните възнаграждения и бонуси през следващите шест месеца.
От него става ясно, че почти половината от общо 513 анкетирани работодатели планират да увеличат възнагражденията на служителите си с до 20%, като в повечето компании тази промяна ще засегне всички заети без значение от позицията, която заемат.
Междувременно в нито един сектор или регион в страната не се очаква да има намаляване на възнагражденията и допълнителните придобивки за работниците. Що се отнася до отделните области, компаниите в София, Бургас и Варна се готвят да повишаване на заплатите с между 10 и 20 на сто. За Пловдив средно ръстът ще бъде в рамките на 10 на сто.
"Липсата на кандидати за дефицитни позиции е една от основните причини работодатели от различни бизнес сектори да планират ръст на възнагражденията, за да си осигурят достъп до таланти. Масови увеличения се очакват в сектора с най-голямо търсене на специалисти - "Информационни технологии", където 66% от анкетираните планират да увеличат месечните възнаграждения", се казва в проучването.
В производството половината от работодателите планират подобни промени, както и 44% от тези в търговията и 58% в сектор "Консултантска дейност".
"Обнадеждаващо е, че по-малко от един процент от българските работодатели планират да намалят месечните възнаграждения, докато всяка втора компания предвижда увеличения. Интересна тенденция в секторите "Информационни технологии" и "Аутсорсинг" е изравняването на нивата на заплатите в София и в страната - развитие, породено до голяма степен и от възможностите за дистанционна работа, които се наложиха като норма през последната година," коментира Мария Стоева, която е мениджър "Продажби и бизнес развитие" в ManpowerGroup България.
При допълнителните придобивки не се очакват толкова съществени промени. 23% планират да добавят нови придобивки към месечните пакети на служителите или да увеличат размера на съществуващите.
"Вследствие на COVID-19 все повече компании започнаха да предлагат работа от разстояние за позиции, които го позволяват, и допълнителни здравни услуги като психологически консултации. Те се превърнаха в търсени придобивки от страна на кандидатите, но не трябва да забравяме, че отличните условия на труд, добрата организация на работните процеси и индивидуализирането на работните предложения според очакванията и нуждите на служителите остават приоритет за талантите, които търсят дългосрочни кариерни перспективи", допълва Стоева.