Смущенията във веригите на доставки са резултат най-вече от недостига на работна ръка. Транспортните пречки са много по-малък фактор. В Съединените щати, а и на много места по света корабите продължават да се забавят при пристигането и разтоварването на пристанища. Но дори това не е толкова голям проблем, колкото недостига на работна ръка, пише Forbes.
Закъсненията в пристанищата със сигурност забавят доставките на стоки по целия свят. Всъщност светът е загубил доста от капацитета си за корабоплаване. Международната търговия обаче страда най-много от недостига на работна ръка.
Стойността на производството в САЩ възлиза на 5,3 трилиона долара, много по-голяма от стойността на стоките, внесени в страната. Липсата на работна ръка във фабриките е първият проблем във веригата на доставки. Освен складови работници също са в недостиг, търсенето на шофьори за доставка надхвърля кандидатите за работа.
Във Великобpитания хpaнитeлнaтa пpoмишлeнocт вeчe e изпpaвeнa пpeд нeдocтиг нa paбoтнa pъĸa заpaди Бpeĸзит и пaндeмиятa. Mecoпpepaбoтвaтeлитe нaмaлявaт пpoизвoдcтвoтo, зaщoтo липcaта нa шофьори пpeчи нa дocтaвĸитe нa xpaни дo cyпepмapĸeтитe. Cĸлaдoвeтe и фepмитe cъщo страдат от липса на paбoтници, зaплaшвaйĸи дa нaмaлят пoтoцитe oт дocтaвĸи нa xpaнa.
В същото време компаниите са изправени пред по-голямо търсене на стоки и услуги на фона на по-малко работна ръка и невъзможност да се прехвърлят по-високите разходи на клиенти. Бизнесът предлага по-високи заплати и бонуси, но без успех. Дори някоя конкретна компания да успее да повиши заплатите си достатъчно, за да привлече работници от други бизнеси, това не е решение за икономиката.
Недостигът на стоки и услуги, предизвикан от недостига на работна ръка, ще се превърне в инфлация, която ще бъде цената, която в бъдеще ще плащаме, пише Forbes.