Съединените американски щати предложиха въвеждането на мита при вноса на продукти от Франция на стойност $2,4 милиарда. Предложението е в отговор на дигиталния данък, който Париж наложи на технологичните гиганти, повечето от които са със седалище в САЩ.
"Френският данък върху дигиталните услуги дискриминира срещу американските компании", заявиха от пресслужбата на щатския търговски представител Робърт Лайтхайзер. Обмисля се дали такива мерки да бъдат предприети и срещу Австралия, Италия и Турция. В изявлението на Лайтхайзер се говори за "растящ протекционизъм в държавите от ЕС, който нечестно засяга щатски компании".
Ходът идва само часове, след като президентът Доналд Тръмп съобщи за нови мита срещу вноса на стомана и алуминий от Аржентина и Бразилия, цитирайки като причина обменния курс.
Митата върху френските стоки ще бъдат въведени в началото на 2020 г., ако преговори между Париж и Вашингтон не ги отменят.
През август Тръмп предложи мита от до 100 процента върху френското вино и заяви на съветниците си, че макар да няма особени симпатии към технологичните компании, вярва, че само САЩ имат право да ги облагат.
В изявлението в понеделник пресслужбата на търговския представител посочва, че ще бъдат наложени мита "от до 100% върху определени френски продукти". Сред тях са шампанско, сирене, чанти и гримове.
Днес се очаква реакцията на Париж. Случайно или не, днес има и среща между президентите на САЩ и Франция Доналд Тръмп и Еманюел Макрон в кулоарите на конференция на НАТО в Лондон.
Самият Макрон наскоро защити дигиталния данък, въведен от страната му. През последните месеци текат преговори в рамките на Организацията за икономическо развитие и сътрудничество за налагане на еднакъв данък във всички страни, но те текат бавно, а САЩ са против.
Въведеният данък засяга компаниите с поне €750 милиона световен оборот и дигитални продажби от поне €25 милиона във Франция. Засегнати са 30 компании, основно американски, но и китайски, германски, британски и френски.