Американският самолетен производител Boeing съобщи, че ще отложи първите доставки на новия си модел 787 Dreamliner с шест месеца, след като са възникнали проблеми при сглобяването, научаваме от MarketWatch.

Тоест се потвърдиха хипотезите, че изключително стегнатата във времето тестова фаза се оказва неизпълнима и пускането в експлоатация през май не е възможно.

От „Боинг" са казали, че първите доставки на Dreamliner ще дойдат в края на ноември или декември 2008. Ще бъдат засегнати 15 клиенти, започвайки с японските въздушни линии All Nippon.

На Boeing ще е нужно също така повече време за първия пробен полет на 787, какъвто трябва да очакваме през декември тази година.

Главният изпълнителен директор на компанията със седалище в Чикаго, Джим МакНерни, е изразил разочарованието и съжалението си за забавянето. След новината акциите на Boeing паднаха рязко с 2.7%. Компанията участва в индекса Dow Jones Industrial Average.

От 30 до 35 самолета, насрочени за доставка през 2008, ще бъдат преместени за следващата година, което ще повлияе на печалбата и паричния поток.

Компанията счита, че финансовите изчисления за тази и следващата година няма да се изменят съществено, тъй като оперативните печалби за първите самолети от новия модел и без друго са малки.

Според запознати, забавянето се дължи на сглобяването на прототипа на 787, а самото производство на новите самолети може да се задейства далеч по-бързо. Счита се, че няма да има съществени изменения в производството за следващите две години, като до 2009 година ще се доставят 109 Дриймлайнера.

Предният месец от Boeing обвини за забавянето на първия полет на 787 недостигът на титанови държачи и други части, както и нуждата от повече време за напасването на електрониката на самолета. Тогава се твърдеше, че срокът от май 2008 за първите доставки ще бъде спазен. Но анализаторите започнаха да се съмняват в ултра-ударните срокове и сега се оказва, че са били прави.

Моделът 787 се оказва един от най-изгодните на компанията, като досега са направени поръчки за 710 броя от 50 клиента.

За цена на брой, която варира от $146 милиона до $200 милиона, Boeing обещава на клиентите си самолет, който ще изгаря 20% по-малко гориво на пътник благодарение на използването на пластмаси, по-леки от алуминия.

И все пак поръчките не означават по-високи продажби докато Boeing не достави самолета.