Семейна компания за сладкарски изделия в Полша има проблем, който не я прави особено нещастна - верига супермаркети се надпреварват да искат от нея повече гумени мечета и покрити с шоколад бонбони, отколкото тя е в състояние да произведе. Компанията произвежда собствените марки на френския гигант "Карфур" (Carrefour) в Полша, както и на още няколко други вериги европейски супермаркети, пише Ройтерс.
"Виждаме най-малко два пъти повече търсене от миналата година и не можем да поемем всички поръчки", каза Томаш Лукша, собственик и управител на "Три тополе" (3 Topole), която доставя частните марки на френския гигант за търговия на дребно Carrefour.
Продажбите на собствени марки се увеличават от години, но глобалната криза на разходите за живот, предизвикана от растящите цени на енергията, изглежда засилва тенденцията.
"Потребителите започват да са по-наясно с цените", обяснява Лукша. "Инфлацията ги кара да искат да спестят пари, така че търсят по-евтини алтернативи и собствените марки изглежда са отговорът."
85-грамов плик Haribo Golden Bears на уебсайта на Carrefour в Полша струва 3,49 злоти ($0,73), докато 100-грамов плик с гумени мечета Carrefour Classic Żelki misie, произведени от 3 Topole, струва 2,69 злоти ($0,57).
В Европа продажбите на собствени марки вече представляват по-голяма част от покупките на хранителни стоки, отколкото в Северна Америка. Като се очаква те да нараснат още повече тази година, според Асоциацията на производителите на собствени марки.
От всички продажби на основни храни в Западна и Източна Европа през миналата година повече от 29% и съответно 9% са покупки на собствени марки, според Euromonitor. В сектора на хигиената и текстила цифрите са съответно 41% и почти 19 на сто.
В същото време производителите на маркови продукти са изправени пред все по-натоварени преговори с търговците на дребно. Най-големият британски супермаркет Tesco, например премахна продуктите на Kraft Heinz от рафтовете си по-рано тази година, след като не успя да договори цените с производителя.
През юни консултантската компания McKinsey & Co анкетира 5000 купувачи в Западна Европа за техните навици при пазаруване. Приблизително 40% от анкетираните казаха, че най-голямата промяна, която са направили напоследък, е да опитат нови продукти собствени марки.
Все по-често потребителите са доволни от качеството, вкуса, разнообразието и иновациите в продуктите собствени марки - и се придържат към тях, каза асоциираният партньор на McKinsey Ангъс Макуат.