Световната търговия със стоки трябва да се възстанови тази година, но по-бавно от очакваното, след едва третия й спад за 30 години през 2023 г., съобщи Световната търговска организация в сряда.
Базираната в Женева търговска организация заяви, че облекчаването на инфлационния натиск трябва да помогне на обема на търговията със стоки да се увеличи с 2,6% през 2024 г. и с 3,3% през 2025 г. след спад от 1,2% миналата година. По-рано СТО прогнозира ръст от 3,3% през 2024 г., пише Reuters.
В същото време СТО предупреди за рискове от фрагментация на търговията поради геополитическо напрежение, нарастващ протекционизъм и влошаваща се криза в Близкия изток, при която атаките срещу търговски кораби в Червено море вече са отклонили търговията между Европа и Азия.
Преди миналата година световната търговия беше спаднала само за две години от създаването на СТО през 1995 г. Световната търговия спадна с 5% по време на пандемията през 2020 г. и с повече от 12% по време на световната финансова криза от 2009 година.
През 2023 г. търсенето на внос беше особено слабо в Европа, където въздействието на по-високите цени на енергията и инфлацията беше най-интензивно.
СТО заяви, че рисковете за нейната прогноза за 2024 г. са изкривени в посока надолу, като прогнозата варира от минус 1,6% до плюс 5,8%.
В знак на нарастващо геополитическо напрежение през последните дни министърът на финансите на САЩ Джанет Йелън предупреди Китай, че Вашингтон няма да приеме унищожаването на нови индустрии. И Европейският съюз отвори нов фронт срещу Пекин с разследване на китайски производители на вятърни турбини .
Главният икономист на СТО Ралф Оса каза, че има доказателства за фрагментация на търговията, но не и за деглобализация, като растежът на търговията продължава, но с по-бавни темпове, отколкото през 90-те години.
По-рано СТО изчисли, че пълното разделяне на света на геополитически блокове може да намали световния БВП с 5%.
По отношение на Червено море, през което обикновено минава 12% от световната търговия, СТО каза, че корабоплаването е намаляло, но не е спряно и морските навла са ограничени.
Оса каза, че ситуацията трябва да се следи отблизо, добавяйки, че рискът от скокове на цените на петрола от ескалация на кризата в Близкия изток вероятно ще бъде по-значителен от самото прекъсване на Суецкия канал.
"Веднага щом цените на енергията бъдат засегнати значително, тогава, разбира се, ще почувстваме отражение върху международната търговия", каза експертът, цитиран от Ройтерс.