Искам да подчертая че антикризисната програма ще се приеме и ще се реализира в период на настъпваща фискална неустойчивост в България. Тази фискална неустойчивост вече е документирана в доклада на Европейската комисия, който е наречен Публичните финанси в Европейския съюз. В документа специално се казва, че бюджетната дисциплина в България е нарушена още от 2008 г. Това заяви проф.  Димитър Иванов, председател на сдружение ГЛАС и бивш икономически съветник на президента Георги Първанов, пред money.bg

Аз считам, че ние влизаме в период на бюджетни дефицити за един отрязък от време в рамките на 3-4 години. За съжаление сегашният бюджетен дефицит, който е на път да се очертае към края на тази година или на другата. Дефицитът е повлиян не от факта, че е приложена антикризисна политика, която е нарушила баланса и за това има бюджетен дефицит. Напротив, това е така, защото до момента не се провежда никаква антикризисна политика

Ситуацията в трите основни сектора на българската икономика - фирмен сектор, публичен сектор и домакински сектор, е толкова сериозна във всеки един от тях, че нито един не може да изпълни ролята на балансьор и да спаси другия. Следователно трябва да се търсят възможности за фискален маньовър чрез бюджета. Но и той в момента е в много тежко състояние и се очертава голяма дупка в него. За това е необходимо да се необходимо да се обясни на политическите сили във следващия парламент, че страната ще влезне в период на фискална неустойчивост.

Разбира се трябва да се направи всичко възможно тази фискална неустойчивост да не е огромна. Тя трябва да е подчинена на някакви виждания за цялостната данъчна политика.

Аз съм привърженик на това, че плоският данък и неговият размер не изиграха своята очаквана положителна роля. Този данък е и несправедлив, защото взима повече от по-бедните отколкото от тези, които имат по-високи доходи.

В този тежък момент за българските публични финанси страната трябва най-малкото да се подготви към възвръщането на прогресивното подоходно данъчно облагане с връщане и на необлагаемия минимум и след това данъците да нарастват прогресивно съобразно познати отпреди схеми.

В рамките на тази система, няма вече място за намаляване на данъците, следователно единствената възможност за проява на политика при движение на данъците е в процес на тяхното повишаване повишаване.

Разбира се, когато говорим за повишаване на данъците е необходимо и тук да намерим някакъв баланс. Считам, че данък добавена стойност (ДДС) може да се намали до средно-европейските нива от 15-18% и чрез намаляването му да се стимулира бизнесът.

Относно данък печалба смятам че той също трябва да бъде повишен.

И тука вече да се търси баланс при разчетите за бюджета между двата данъка - единият да бъде увеличен, а другият - намален.

На въпрос дали е възможно паралелно съществуването  на плосък данък и необлагаем минимум, Иванов отговаря, че това може да бъде решение, но само временно.  Ако се види, че кризата за България става още по-сериозна той смята, че дните на плоския данък са преброени.

Във връзка със създалата се ситуация България се нуждае от силен свеж ликвиден ресурс. Това не са обаче валутните резерви, които намаляват главоломно. Този свеж ресурс може да дойде по линия на Европейската комисия и по линия на гъвкавите инструменти, които предлага Международният валутен фонд. В това число влизат и Европейската централна банка и Европейската инвестиционна банка.

Димитров заяви, че на този етап е рано да се говори за това кои банки у нас са застрашени, но той подчерта, че основно заплахата идва от банките майки.