Благодарение на технологиите, начинът на работа се промени коренно. Вече задачите не приключват с напускането на офиса, а се пренасят на домашния компютър и личния телефон. За да проследи навиците на работниците, Microsoft прави анализ на средностатистическия работен ден на база данните от офис пакета и проучване на изследователска фирма Edelman Data x Intelligence сред 31 000 работници по цял свят.
Имейли, имейли и още имейли
Според данните 40% от хората, които са онлайн в 6 сутринта, преглеждат имейлите си, за да подредят приоритетите си за деня. Това се дължи от неспирния поток информация, който оставя впечатление в служителите, че не могат да наваксат. Така в края на деня средностатистическият служител е получил 117 имейла. За сметка на това, времето, което се отделя за прочитането на един, е под една минута.

Източник: iStock
Друга тенденция, която наблюдава компанията, е броят на получателите. Оказва се, че масовите писма са се увеличили със 7% за една година, а индивидуалните - намаляват с 5%. В голяма степен това зависи от естеството на задачите и нивото на екипна работа.
Microsoft Teams обаче изпреварва пощата като предпочитана платформа. Около 153 - толкова съобщения средно на ден получава един служител. Това е 6% увеличение в световен мащаб от миналата година досега, като най-голям процент е ръстът в Централна и Източна Европа - 20. Причината за това може да се корени в по-директната и бърза комуникация, отколкото по пощата, и едновременно с това - по-формалната среда от социалните мрежи като Messenger.
Загуба на продуктивност
Според доклада на технологичния гигант половината от работните срещи се провеждат между 9 и 11 часа, както и в диапазона 13-15 часа. Именно тези периоди от деня са определяни за най-продуктивни.
Най-предпочитаният ден за срещи се оказва вторник (23%) - когато служителите са навлезли в работния ритъм, но все още са отпочинали. Именно поради тази причина в петък процентът е най-нисък - 16.
Интересна е тенденцията една трета от онлайн разговорите да се провеждат в няколко часови зони, което е с 35% повече от 2021 година. Това е доказателство за глобализацията в света на бизнеса и изграждането на партньорства.
Дори в по-свободните от срещи дни, продуктивните часове се запълват с отговаряне на съобщения. Според проучването повече от половината потребители са активни в чат приложенията в този времеви диапазон.
На фона на тези данни в часовете след обяд се наблюдава засилено използване на Word, Excel и PowerPoint, което показва, че служителите се опитват да се съсредоточат в писането, анализа на данни и правенето на презентации.
"Твоето БЪДЕЩЕ" е обща платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерно развитие, която свързва талантите с бизнеса.
Неудовлетвореност
Изчисленията сочат, че средно трудещите са прекъсвани средно на всеки 2 минути от предстояща среща, съобщение или имейл.
Именно постоянното разсейване създава усещане за неудовлетвореност и хаотичност в 48% от служителите и 52% от работодателите. Това чувство се засилва от факта, че 57% от работните срещи са спонтанни.
Трети пик на продуктивност
Понятието "троен пик" стана популярно по време на пандемията от COVID-19. То определя появата на трети диапазон, в които работниците са най-производителни, а именно - преди лягане. Анализаторите смятат, че е широко разпространен в корпоративните среди, но все още не е достигнал своя пик.
Според данните от проучването срещите след 20 часа са се увеличили с 16% на годишна база, а средностатистическият служител изпраща или получава повече от 50 съобщения извън основното работно време.
Тези вечерни ангажименти се възприемат различно в зависимост от модела на работа. Дистанционните служители виждат възможност за наваксване, докато тези на хибридна система - по-често като стрес.
Превръща ли се неделята във втори понеделник?
Microsoft отчита спад на използването на Teams през уикенда и по-голямо потребление на PowerPoint. Това показва, че служителите използват по-спокойните дни в края на седмицата, за да се концентрират върху проектите си.
Въпреки това, близо 20% от работещите активно през уикенда проверяват имейлите си преди обяд в събота и неделя, а над 5% - и в неделя вечер.
Време да кажем "стоп"
Един от всеки трима анкетирани е споделил, че усеща невъзможност да се справи с темпото на работа през последните 5 години.

Източник: iStock
Един от начините за справяне с натоварването е Принципът на Парето. Според него служителите трябва да се фокусират върху 20% от работата, която осигурява 80% от резултатите. С помощта на изкуствения интелект, който може да изпълни по-лесните задачи, хората могат да обърнат внимание на по-съществената част от работата си.
Друга възможност е препроектиране на екипите - разделяне не по сфера на работа, а в оптимален състав с представители на различни структури на компанията. По този начин процесът на производство и коригиране на части от продукта се оптимизира.
Третият вариант, който предлагат от компанията, е въвеждането на така наречените агент-шефове. Това са хора, които създават и управляват "агенти" —софтуер, който да върши част от тяхната работа.
Докладът на Microsoft за навиците и нагласите на служителите отчита съществена промяна в работата през последните години. Макар някои да откриват повече възможности в гъвкавия график, други имат усещането, че едвам смогват. Дали с помощта на изкуствен интелект, или с оптимизиране на работния процес, ръководителите трябва да преосмислят начина на работа, преди служителите им да "прегреят".
"Твоето БЪДЕЩЕ" се реализира в партньорство с Cetin, Kaufland, Силвър Стар, iBank, Coca-Cola HBC Bulgaria, DENSHI.