Перфектно изчислена траектория, маневри с точност до милиметър и мигновена реакция на вражеска атака - симулирана въздушна битка между робот и човек показа, че пилотите на американските ВВС са изложени на риск скоро да загубят работата си. След убедителната победа на изкуствения интелект американците искат да оборудват реални изтребители с роботи като истински пилоти бойци.
Русия също работи по такива програми - очаква се безпилотният "Ловец" да може сам да реши какво и кога да прави на бойното поле. За тези летящи "терминатори" - пише в материала на РИА Новости.
Няма възможност за реванш
Агенцията за модерни отбранителни технологии DARPA беше домакин на изпитанията AlphaDogfight миналата есен, за да тества изкуствения интелект (AI) на многофункционален боец F-16. DARPA си е поставила задача да създаде виртуален пилот, способен не само да управлява самолет и да маневрира, но и ефективно да действа във въздушен бой - преследвайки враг или избягвайки преследване.
Отначало компютърните програми се състезаваха в управлението на самолетите, след което преминаха към въздушни дуели. След това бе определен победителят, който трябваше да се бие с истински пилот. Вярно е, не на истински боен самолет, а на симулатор.
Изкуствен интелект и опитен пилот-инструктор на американските военновъздушни сили са водили пет битки и пилотът е загубил всичките. Той се предаде в първите рундове много бързо - за няколко минути. В последния бой пилотът се опита да си отмъсти, маневрирайки на изключително ниска височина и дори спечели малко време, но в крайна сметка все пак бе свален.
И това е разбираемо. Всъщност на разположение на пилота е само неговият, макар и богат по стандартите на ВВС, опит в управлението на изтребител. Изкуственият интелект, от друга страна, използва четири милиарда различни симулации, които предсказват всяко развитие на събитията и предсказват всички действия на врага.
"Компютърът винаги ще спечели, защото неговата база данни е много по-голяма - обяснява Владимир Попов, заслужен военен пилот на Русия в интервю за РИА Новости. - Той съдържа максималния брой маневри и траектории, които една машина може да изчисли и поддържа дори по-точно от човек, контролният блок получава данни за метеорологичните условия всяка секунда, взема предвид влажността, налягането, посоката и скоростта на вятъра. Пилотът научава за времето като правило само на земята и извършва висш пилотаж въз основа само на собствените си чувства и показанията на инструмента."
Източник: ЕПА
Големите планове на САЩ
Симулираният в САЩ въздушен бой обаче не може да бъде наречен възможно най-близо до бойно обстановка. Състезанието се проведе с някои ограничения. По-специално бе разрешено да се използват само стрелково-оръдийни системи. Но резултатите бяха много обнадеждаващи за ръководството на Пентагона.
Ръководителят на военното ведомство Марк Еспер каза, че през 2024 г. се планира да се тестват не компютърни модели, а истински машини с изкуствен интелект. Той вярва, че данните, получени по време на този експеримент, ще имат "тектонично въздействие" върху Министерството на отбраната на САЩ.
Такива проекти може да изглеждат несериозни и твърде футуристични, но трябва да се има предвид, че турнирът AlphaDogfight Trials е само малка част от мащабната програма Air Combat Evolution (ACE). Пентагонът планира широко да въведе изкуствен интелект за подобряване на боеспособността на армията, включително на обещаващи самолети.
Според американските военни AI трябва да може, ако е необходимо, да поеме изцяло контрола над самолета и да взема решения във въздушния бой. Освен това е необходимо AI да се развие - да се учи като обикновен кадет, преминавайки от прости упражнения към по-сложни, до пилотаж.
Като начало AI ще бъде имплантиран в "мозъка" на малките безпилотни летателни апарати. Следващата задача са безпилотни летателни апарати, изпълняващи ролята на придружаващи и прикриващи пилотирани самолети. И тогава чак виртуалните пилоти ще бъдат прехвърлени на други бойни платформи.
Американски анализатори са уверени, че изкуственият интелект ще може да взема по-правилни, ефективни и бързи решения в битката, отколкото хората. Компютърът е в състояние да получава и усвоява много повече информация. Освен това електрониката е много по-устойчива на претоварване, а екстремните маневри са ограничени само от възможностите на конструкцията на самолета.
Програмата ACE от своя страна е една от ключовите в американската концепция за "мозаечни войни" - масовото използване на "интелигентни" безпилотни системи в бойни операции, които са във връзка с традиционните технологии. Предполага се, че пилотираните от хора самолети ще станат средство за управление и ще контролират разузнавателни безпилотни летателни апарати, които удрят цели или действат като примамки за вражеските системи за електронна война.
Източник: Sputnik
Умните "Ловци" на Русия
Разбира се, всичко това няма да се случи утре - на инженерите ще са необходими поне още десет години. Независимо от това, водещите военни сили, включително Русия, са тясно ангажирани с разработването на такива решения. Освен това руските специалисти в много отношения са напреднали по-далеч от своите западни колеги.
Например, най-новият ударен безпилотен самолет S-70 "Ловец" може уверено да лети заедно с изтребител Су-57 от пето поколение. Миналата година руското министерство на отбраната публикува видео, в което безпилотен апарат, сдвоени със "СУ", се движат на минимално разстояние и едновременно маневрират.
Според експерти именно "Ловец" ще се превърне в един от първите бойни самолети с изцяло изкуствен интелект. За него Русия вече е разработила инерциална навигационна система, която позволява да се ориентирате в Космоса дори при липса на земни, морски или космически сигнали.
Освен това да се има предвид, че наченките на изкуствен интелект вече са частично внедрени в изтребителите 4 ++, както и в петото поколение на бойните машини. Автоматизираните комплекси помагат на пилота бързо да определи решението в разгара на битката.
"Бордовите компютри могат да управляват съвременните изтребители, пояснява Попов. - Су-57 вече на практика има виртуален пилот в автоматизирана система за управление: електронният асистент е особено полезен при трудни, критични условия или в случай на повреда на оборудването, когато има остър недостиг на време и засилен психологически фактор ".
Автоматиката ще каже на пилота какво да прави, намалявайки десетки възможни варианти за действие до само два или три оптимални сценария.
null
на 03.10.2020 в 00:24:40 #1пишете извънредно оптимистично. победата в конкурса на ДАРПА е реално "сферичен кон във вакуум", поради тоталната интеграция със самолета, крайно агресивно настроения алгоритъм и други фактори, за които можете да прочетете в специализирания печат. Там ще откриете, че и шестото поколение бойни самолети за ВВС и флота на САЩ е планирано да бъде пилотируемо. без съмнение изкуственият интелект ще има все по-голяма роля в дроновете, в подбора на обстрелвани цели, построяването на атаката, но основна роля ще продължи да има пилотът, дали в кабината или в центъра за управление на 12 000км.