Microsoft все повече изглежда като компания, която налага тенденциите. Три години след появата на таблета-лаптоп Surface Pro продажбите на третата му версия Surface Pro 3 са доста добри. Компанията планира да пусне дългоочаквания Surface Pro на специално събитие във вторник.

Междувременно Apple и Google започнаха да обръщат внимание на този тип устройства. През септември и двата техногиганта представиха хибриди между таблет и лаптоп - Apple iPad Pro и Google Pixel C, пише Business Insider.

Google и Apple не копират Microsoft. Просто тази комбинация между лаптоп и таблет е първата версия на това, което технологичните компании искат да се случи по света.
Пазарът на смартфони се разраства за сметка на настолните компютри. Apple си има абсурдно доходоносния iPhone, докато Google Android в момента е най-популярната операционна система в света - един на всеки петима души на планетата има телефон с Android.

Хората все повече очакват приложенията им, които ползват на работа и в свободното си време, да работят по определен начин. Трябва да са лесни за инсталиране, да се обновяват автоматично, да следят за техните лични данни и файлове между устройствата, да бъдат персонализирани към потребителя и да работят добре на тъчскрийн, без да се изисква мишка или клавиатура.

Потребителите обаче не са открили най-добрия начин за производителността на тъчскрийн. Таблици, графики, малки клетки в електронните таблици и много други неща все още са трудни за управление чрез докосване.

През 2012 г. iPad беше продуктът, който определяше пазара на таблети, а таблетите на Android се появяваха бързо. Microsoft имаше нулево присъствие в тази категория устройства и изпитваше трудности при смартфоните. Компанията нямаше какво да губи и имаше всички основания да опита нещо ново. Затова и Microsoft беше първа при пускането на този хибриден модел.

Отчасти Surface Pro беше таблет, защото хората искат тъчскрийн. Но имаше и клавиатура по избор, защото хората имаха нужда от нея. Разполагаше и с пълна и съвместима версия на Windows, защото фирмите работят с Microsoft Office и произволен брой други приложения на операционната система.

В момента iPad не може да предложи цялата гама от работни приложения и инструменти, които дава Windows. Има обаче ключов момент, който напредва: има редица разработчици с приложения на iPad и Apple може да се опита да ги принуди да работят в изграждането на iPad Pro.

Google е доста по-бавна в тази сфера. Pixel C е повече като научен проект, отколкото сериозен съперник и няма нито писалка, нито изглед с много прозорци. Технологичният гигант обаче разполага с нещо, което Apple няма - пакет работни продукти, наречени Google for Work (бившите Google Apps, Drive и други отделни продукти), които могат да се съревновават с Microsoft Office.

Докато Apple и Android ще трябва да убеждават разработчици и потребители, че техните таблети могат да бъдат сериозна платформа, Surface има предимството на 30-годишната история на Windows и репутацията на компанията в работната среда.

В същото време обаче Apple и Google привличат повече разработчици, и то по-бързо. В крайна сметка ще наваксат. Светът се променя, както и начинът, по който използваме компютрите. Apple, Microsoft и Google просто се опитват да стоят начело на промяната.