Първи кандидат заяви официално своето намерение да кандидатства за концесията на летище София. Това е британският летищен оператор Manchester Airport Group, който заедно със своя партньор в лицето на китайската Beijing Construction Engineering Group ще участват в процедурата, стана ясно на пресконференция днес в столицата.
MAG оперира в момента три летища във Великобритания - Манчестър, Лондон Станстед и Ийст Мидландс, които обслужват общо 60 милиона пътници годишно по над 270 дестинации и 70 авиокомпании. Партньорът им за българската концесия - BCEG, е в топ 250 на глобалните строителни изпълнители, а един от основните й проекти е летището Даксин в Пекин.
"София е градът с най-големи неразвити потенциални възможности", заяви Андрю Харисън, изпълнителен директор на групата. По думите му компанията няма други интереси в региона освен да спечели концесията за българското летище, което гарантира желанието й да го развива. Изказването му идва в контекста на процедурата за концесия на белградското летище, в която MAG "се е отказала да участва".
Той посочи, че за 5 години управление трафикът на лондонското летище Станстед е нараснал с 45%, а този в Манчестър - с 35%. Той не се ангажира с планове за софийското, но открои три основни причини да искат да инвестират у нас.
Първата е, че туризмът расте и София е "перла в короната" по това отношение. Втората е отличното географското местоположение на столицата, което й отрежда близост до Изтока. По думите му софийското летище не трябва да стои в сянката на турското, а напротив - да развие собствена мрежа за директни полети. Като трета причина Харисън посочи възможността за инвестиции и възвращаемост на самото летище.
От компанията обаче отказаха да споделят конкретни планове за развитие на аерогарата. По думите на Чарли Хорниш, който е главен изпълнителен директор, софийското летище няма нужда в скоро време от трета писта, както и от трети терминал. Тук е мястото да припомним, че в условията на концесията има заложени изграждането на именно такива нови съоръжения.
Тя ще бъде за 35 години, а общата й себестойност се оценява на близо 3.9 милиарда евро. Едно от условията по нея е бъдещият концесионер да инвестира общо 600 милиона евро, а от MAG споменаха именно такава цифра планирани капиталовложения. На въпрос каква конкуренция очакват за концесията, от оператора посочиха, че интерес има от Турция, Франция и Германия.