Летище Барселона-Ел Прат (BCN) може да се разшири и преобрази след мащабна инвестиция от 3,2 милиарда евро, ако планът, обявен от каталунското правителство, се материализира. Проектът се подкрепя съвместно от испанското министерство на транспорта и AENA - операторът на испанските летища, пише AeroTime.
Летището е в Топ 7 на най-натоварените в Европа и се "задъхва" от огромния трафик.
Последното голямо разширение беше от 2009 г., когато беше открит новият T1, но междувременно пасажерите скочиха от 10 милиона (2010 г.) до над 55 милиона (2024 г.). Така въпросът за капацитета на BCN стана особено наболял.
Какво ще се промени?
Основните дейности в амбициозния план включват удължаване на най-късата писта на летището с 500 метра - от 2660 на 3160 метра, както и изграждането на нов сателитен терминал в североизточната част на периметъра.
Двата съществуващи пасажерски терминала (Т1 и Т2) също ще бъдат модернизирани.
Тези подобрения ще позволят на летището да обслужва по-голям брой широкофюзелажни самолети, да достигне 90 операции в минута (в сравнение с настоящите 80) и да се справи с по-нататъшния растеж на пасажерския трафик.

Източник: iStock
С помощта на новия терминал се очаква да бъде преодоляна границата от 70 милиона обслужени пътници годишно.
Предизвикателства и противоречия
Ключов елемент от проекта е удължаването на втората писта на летището, разположена край морето, която понастоящем е по-къса от основната вътрешна писта. Тази разлика в дължината, заедно с ограниченията свързани с шума, понастоящем ограничава темпото на операциите.
Предложеното удължаване на пистата е било обсъждано години наред, но среща силна опозиция от страна на екологичните групи, тъй като ще засегне две защитени блатни области. В отговор, поддръжниците на разширението предлагат мерки за смекчаване, включително възстановяване на други природни местообитания.

Източник: iStock
Проектът предизвиква противоречия и сред местното население, което се опасява, че разширението ще задълбочи зависимостта на икономиката от туризма и ще увеличи натиска върху обществените услуги и жилищните цени. От друга страна, поддръжниците подчертават необходимостта от разтоварване на настоящото съоръжение и привличане на повече далечни връзки за интернационализация на каталунската икономика.
Проектът трябва да премине през дълъг процес на одобрение като част от генералния план за развитие на летището, който ще бъде одобрен през 2028 г. При положително решение, строителството може да започне до 2030 г. с очакване да завърши до 2033 г.