През 2019 година България помечта за привличането на автомобилен завод този на германския концерн Volkswagen. Очакваната инвестиция от 1 милиард евро подмина страната ни и въпреки че беше планирана за Турция, на този етап по-скоро се е запътила към Словакия.
Целта на правителството да привлече производител на цели автомобили, а не само на отделни части, както е в момента, беше разбираема - добавената стойност за икономикта щеше да бъде в пъти по-голяма от производството на авточасти. Нещо повече, подобна инвестиция щеше да отвори хиляди директни работни места и още десетки хиляди косвени в свързани индустрии.
За България обаче вече говорим за подобна инвестиция в минало несвършено време, докато за Унгария тя тепърва предстои - не на VW, а на BMW. Мюнхенският концерн отдавна обяви своето инвестиционно намерение за нова фабрика за електроавтомобили в страната, а днес стават ясни и детайли около бъдещата инвестиция.
За място е избран унгарския град Дебрецен, който се намира на 235 километра източно от столицата Будапеща, разказва германското бизнес издание Handelsblatt. За нуждите на производството - не просто една фабрика за сглобяване, ами и допълнителни производства за доставки на елементи, от BMW са планирали площ от 500 хектара или 5 000 декара. Това се равнява на приблизително 600 футболни игрища.
Плановете са автомобилният комплекс да бъде завършен до 2025 година и да произвежда по 150 000 нови електрически коли на година за европейския пазар. Общият размер на планираната инвестиция възлиза на близо 1 милиард евро. Любопитен факт е, че в списъка на подходящите локации за завода първоначално са били посочени от консултантската компания KPMG 170 места, но не знаем дали сред тях е ивало и български локации. В крайна сметка на финала остават 3 варианта - двата унгарски града Дебрецен и Мишколц, и словашкия град Кошице.
Дебрецен е вторият по големина унгарски град с население от 200 000 души. В него вече оперират немалко международни концерни като фармацевтичната Teva, производствената Thyssen-Krupp и други. С идването на BMW се очакват още до 5 000 нови директни работни места, а бройката на косвените е неизвестна. От концерна първоначално са обявили,че ще наемат 1000 души, но според автомобилни експерти те няма да бъдат достатъчни и бройката им ще нарастне значително.