Британската консултантска компания Brand Finance представи актуалната си годишна класация на 500-те най-скъпи, най-силни и бързо развиващи се марки в света. Водещите технологични корпорации затвърдиха позициите си в топ 5 на най-ценните марки.

На първо място е ИТ гигантът Apple с бранд оценен на $355 милиарда, което е ръст от 35%.

Шефът на Brand Finance Дейвид Хей подчерта "удивителното ниво на лоялност към марката", базирано на "качество и иновации". Според експерти вниманието, което ръководството на компанията отделя на политиката за поверителност и екологичните въпроси, също е допринесло за ръста на стойността на марката: през март 2021 г. Apple обяви, че повече от 110 от нейните доставчици ще преминат към възобновяеми енергийни източници и до 2030 г. корпорацията планира да направи производството въглеродно неутрално, пише РБК.

Следват марките Amazon (второ място, $350 милиарда, +37%), Google (трето място, $263 милиарда, + 37%) и Microsoft (четвърто място, $184 милиарда, +31%).

Брандът Walmart, най-голямата верига за търговия на дребно в САЩ и в света струва 112 милиарда долара, +20,5%, като се изкачи на пето място от миналогодишното шесто.

В първата десетка влизат още Samsung Group ($107,3 млрд), Facebook ($101,2 млрд), ICBC ($75,1 млрд,, Huawei ($71,2 млрд. и Verizon ($69,6 млрд).

Най-бързо развиващият се сектор за втора поредна година е фармацевтичният,очаквано увеличение на стойността се наблюдава при фармацевтичните марки, особено при производителите на ваксини за защита срещу COVID-19. Броят на тези марки в топ 500 на най-скъпите се увеличи от четири на осем (по-специално AstraZeneca беше включена в списъка), а общата им стойност се увеличи с 94%, до $52 милиарда. Най-скъпата от тях е Johnson & Джонсън.

В класацията на най-силните световни марки изследователите на Brand Finance оценяват комбинация от фактори като инвестиции в маркетинг, качество на собствения капитал и бизнес представяне. Качеството на собствения капитал се оценява по международна методология чрез проучване сред около 100 хиляди респонденти в 35 държави и 30 сектора.

Топ петте най-силни марки в света тази година включват китайските WeChat (първо място), американските Coca-Cola, Google и YouTube (второ, трето ичетвърто място) и южнокорейската интернет търсачка Naver (пето място). На шесто място е класирана руската "Сбербанк". В европейския рейтинг на "най-силните марки" "Сбербанк" зае първо място, изпреварвайки миналогодишния европейски лидер Ferrari.

В класацията на най-бързо развиващите се марки в света, китайската компания TikTok е класирана на първо място: прогнозната й стойност се е утроила спрямо миналата година - от 18,7 милиарда долара на 59 милиарда долара, което му помогна веднага да заеме 18-то място в световната класация на най-ценните марки.