За настоящия празничен сезон потребителите в България се подготвят да отделят по средно 351 лв. за подаръци, което е най-високата стойност за последните пет години, показва проучване на pazaruvaj.com. Анкетата е обхванала "населението от 18 до 60-годишна възраст, което използва интернет", макар че в съобщението не се посочва броя на респондентите.
По този начин се забелязва трайна тенденция на ръст на разходите за подаръци през празничния сезон, които средно са били около 200 лв. през 2015 г. и 330 лв. през миналата година. От платформата отчитат и ръст на броя на хора, за които ще бъдат купувани коледни подаръци, като средно през 2019 г. ще зарадваме по десет приятели и представители на широкия семеен кръг.
Не е изненада, че все повече потребители се информират за покупките си онлайн, като основен източник на цени и възможности за поръчка остават търсачките, които са използван инструмент от над две трети от участващите в проучването. Втората позиция е за сайтовете за сравняване на цените с 59%, а до трето място спадат социалните медии, които ще се използват от по-малко от половината респонденти.
По-малко от половината от анализираните лица - 40% само ще проверят за информацията в интернет, след което ще направят покупка в мол, а 25% след като проверят какви опции имат ще купят подаръците от класически магазин. "От сайтове в чужбина поръчват най-вече мъжете, а в моловете пазаруват с удоволствие жените, младежите и пенсионерите", посочват от платформата. Също голям дял от участващите в проучването са посочили, че и ще направят покупка онлайн. Сред тях 71% планират да използват местни интернет магазини, а 17% - чуждестранни.
Относително малки дялове от потребителите ще се подготвят предварително за предстоящите празници или ще пазаруват в последния момент. В първия случай това е вярно за 13% от участващите в проучването, а във втория - за 12% от тях, като отлагащите обикновено са или младежи под 30-годишна възраст, или мъже. Около 33% от потребителите пазаруват по време на Черния петък.
Най-популярните подаръци за Коледа са дрехите (48%), козметиката (37%), играчките (36%) и техниката, включително мобилни телефони, таблети и други подобни (34%). "При жените в гореспоменатата класация от предпочитания влизат и обувките, а при мъжете водещо място печели и развлекателната електроника", посочват от сайта.