Нарушенията на търговците по време на празниците около Великден и Гергьовден най-често са свързани с некоректно обявяване на цените или страна на произход на стоките. Това показват съвместните проверки на Комисията за защита на потребителите (КЗП), Българската агенция по безопасност на храните и Националната агенция за приходите.
"На нарушителите ще бъдат наложени санкции за извършените нелоялни търговски практики, като те варират от 1000 до 30 000 лева, като конкретният размер се определя при отчитане на обема сделки, които извършва съответният търговец, съответно колко голям кръг потребители могат да бъдат засегнати от нарушението. От края на този месец с промените в Закона за защита на потребителите санкциите могат да достигат до 50 000 лева. В повечето случаи санкциите имат ефект и рядко се наблюдава повторност на нарушенията, за което вече санкцията е в двоен размер", обясни в ефира на Bulgaria on Air Димитър Маргаритов, председател на КЗП. Той добави, че проверките ще продължат и във връзка с предстоящите празнични дни около Гергьовден, за да бъде гарантирано качеството, декларираният произход и нормалните цени на стоките.
По думите му основните продукти, върху които ще бъде фокусирано вниманието, са тези, които се предлагат сезонно за Великден.
"Това са агнешкото месо, яйцата, но разбира се и другите стоки от първа необходимост, както и специално нашата комисия ще проследи евентуалните намаления и промоции за коректността на тяхното обявяване. Ако трябва да се върна съвсем малко назад във времето, ние установихме, че има случаи, в които клиентите очевидно са подмамвани да посетят търговските обекти, за да си закупят от там евтини продукти в някакъв период от време, а всъщност се оказва, че няма заредени количества точно от този продукт и по този начин потребителите прибягват до закупуване на нещо подобно, което в повечето случаи, е на доста различна цена", каза Маргаритов преди дни пред БГНЕС.
Той коментира информацията за голямо количество агнешко без документи в област Плевен.
"Тук по-скоро колегите от БАБХ ще установят всички факти и обстоятелства и ще наложат санкции, ако нещо не съответства на изискванията. Нашата роля специално при продажбата на тези продукти и на агнешкото месо, е свързана с обозначаването на цените, с предлагането на тези продукти на точно определените за това места, а именно в търговските обекти, на пазарите. Може би тук трябва да отворим една скоба, но с доста важна препоръка към потребителите, да не се доверяват на различен тип амбулантна търговия, т.е. в микробуси, на улицата, на паркинги, където се предлага уж по-изгодно месо, което ние не знаем наистина дали разполага с всички документи, дали е годно за консумация. И дори понякога и самите цени първоначално обявени като много изгодни, могат да се окажат доста по-неизгодни, когато установим впоследствие, че сме били ударени в грамажа или други такъв тип практики, които много често се срещат, когато търговията не се осъществява в предвидените от закона места, а именно в търговските обекти и на пазарите. Там всеки производител, всеки търговец, би могъл да предложи продукцията си", каза още Маргаритов.
Председателят на КЗП даде информация и за изтеглянето на шоколадови яйца от пазара, които също са актуален продукт по Великден. Той обясни, че по една общоевропейска система за обмен на информация за опасни хранителни продукти, администрирана от БАБХ, е имало уведомление от белгийските органи за безопасност на храните, че определен производител, от една много известна в света марка, сам е започнал дейност по изтегляне от пазара на някакви партиди, за които се предполага, че могат да бъдат с риск за здравето. "Това, което можем да кажем на потребителите, ако те са закупили такива продукти, могат да ги върнат, независимо в кой търговски обект и да получат обратно парите си. Считаме, че първо трябва да се вземе предвид тази информация да не се консумират въпросните продукти и второ, ако вече е направен някакъв разход за тяхното закупуване, могат да си възстановят тези средства", заяви още Димитър Маргаритов.
Маргаритов обърна внимание на пазаруването на хранителни продукти и доставката на храна за вкъщи. "Особено в последните две години това стана едно от най-предпочитаните средства за набавяне на продукти от първа необходимост покрай пандемията. После хората видяха, че това е един сравнително удобен начин. Тук е мястото да кажа, че специално по отношение на хранителните продукти, че при пазаруването им по интернет, потребителите нямат така нареченото право на отказ, т.е. да върнете храната просто защото не ви е харесала. Естеството на тези продукти е такова, че това няма как да се случи. Много важен момент - ако имаме забележки по отношение на качеството, по отношение на съответствието с това, което е било обявено в електронния магазин и това, което е доставено и особено със срока на годност, имаме всички онези права, които и когато пазаруваме в търговските обекти, в магазините за хранителни стоки. Можем веднага и трябва да се обърнем първо към търговеца - и ако той не реагира и към нас, и към колегите от БАБХ с цел да се направят необходимите проверки и да се предприемат действия. Съответната стока да бъде, ако е опасна за здравето, изтеглена от пазара. Ако има някакви други проблеми с качеството или със срока й - потребителят да бъде овъзмезден като я предостави на търговеца и съответно си получи обратно заплатените пари", обясни Димитър Маргаритов.
Председателят на КЗП коментира пазаруването чрез интернет като цяло.
"Да напомня няколко много бързи и важни съвета - да не се доверяват на всякакви места, от които могат да се предлагат стоки и услуги, да предпочитат пазаруването в онлайн магазини, които съдържат подробна информация както за това кой е търговецът, така и за всички разходи, които трябва да са описани подробно: цената на стоката, условията за връщането, за чия сметка ще стане това и всички други съпътстващи плащания, които могат да възникнат в процеса на покупка и поръчка и когато все пак решат да пазаруват от социални платформи или от медии, които по-скоро имат характер на споделяне на информация, да знаят, че често пъти там не се предлагат стоките от търговци, а от потребители на тези социални медии и това значително намалява интензитета на защитата, която тези хора, като купуват, имат като потребители", заяви още той.