Европейската комисия ще създаде "коридори на солидарността", за да се гарантира, че Украйна може да изнася зърно, но също така да внася стоките, от които се нуждае - от хуманитарна помощ до фуражи и торове, съобщиха от институцията.
При нормални обстоятелства 75% от производството на зърно в Украйна се изнася, което генерира около 20% от националните годишни приходи от износ. Преди войната 90% от износа на зърно и маслодайни семена се осъществяваше през черноморските пристанища. Около една трета от този износ беше предназначен съответно за Европа, Китай и Африка.
След руското нашествие в Украйна и блокадата на украинските пристанища украинското зърно и други селскостопански стоки вече не могат да бъдат изнасяни извън страната. Хиляди вагони и камиони чакат в Украйна да бъдат освободени да преминат границата. Понастоящем вагоните чакат средно 16 дни, като на някои пропусквателни пункта - до 30 дни. В украинските силози все още се съхранява зърно, готово за износ.
Европейският комисар по въпросите на транспорта Адина Вълян заяви:
"В рамките на по-малко от три месеца 20 милиона тона зърно трябва да напуснат Украйна, използвайки инфраструктурата на ЕС. Това е огромно предизвикателство, така че е от съществено значение да се координират и оптимизират логистичните вериги, да се създадат нови маршрути и да се избегнат затрудненията, доколкото е възможно."
Едно от предизвикателствата е различната ширина на междурелсието: украинските вагони не са съвместими с по-голямата част от железопътната мрежа на ЕС, така че повечето стоки трябва да бъдат претоварени на камиони или вагони, които отговарят на стандартното междурелсие на ЕС. Този процес отнема много време, а съоръженията за претоварване по границите са ограничени.
"Коридорите на солидарността"
От ЕК призовават участниците на пазара на ЕС спешно да предоставят допълнителни товарен подвижен състав, плавателни съдове и камиони. С цел да се отговори на търсенето и предлагането и да се установят съответните контакти, Комисията ще създаде логистична платформа за намиране на партньори и ще поиска от държавите членки да определят специални звена за контакт ("обслужване на едно гише") във връзка с "коридорите на солидарността".
От друга страна украинските пратки за износ на селскостопански продукти следва да се ползват с предимство и управителите на инфраструктурата да предоставят железопътни слотове за този износ. Комисията също така призовава участниците на пазара спешно да прехвърлят подвижни товарачи за зърно към съответните гранични терминали, за да се ускори претоварването. Споразумението с Украйна в областта на автомобилния транспорт също ще премахне участъците със затруднения в транспорта. ЕК ще проучи и възможностите за допълнителни финансови гаранции, за да се насърчат транспортните оператори от ЕС да разрешават на превозните си средства да влизат в Украйна
Комисията призовава също така националните органи да прилагат максимална гъвкавост и да осигурят подходящ персонал за ускоряване на процедурите на граничните контролно-пропускателни пунктове.
ЕК ще направи оценка на наличния капацитет за съхранение в ЕС и в координация с държавите членки ще спомогне за осигуряването на по-голям капацитет за временно съхранение на украинския износ.
В средносрочен до дългосрочен план Комисията ще работи и за увеличаване на инфраструктурния капацитет на новите коридори за износ и за създаване на нови инфраструктурни връзки в рамките на възстановяването на Украйна. Следващият кръг от покани за представяне на предложения по Механизма за свързване на Европа (МСЕ) ще даде възможност за подкрепа на проекти за подобряване на транспортните връзки с Украйна, включително за железопътни връзки и железопътно-автомобилни терминали. В този контекст днес Комисията прие решение за подписването на споразумение на високо равнище с Украйна за актуализиране на картите на трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) като част от политиката на Комисията за разширяване на мрежата към съседните държави.