Париж прие нови мерки в областта на т.нар. "кръгова икономика", след като френският парламент окончателно одобри нов закон, забраняващ на търговците на нехранителни стоки да изхвърлят и унищожават непродадени артикули. Целта на новия закон е да насърчи практиките на повторно използване или рециклиране на суровините.
Новият закон, приет във Франция, забранява на производителите на дизайнерски дрехи, аксесоари и електроника да изхвърлят непродадените или върнати потребителски продукти, пише The Guardian.
Освен това според новия закон в страната трябва да се продават само пластмаси, които ще бъдат рециклирани. Тази цел се планира да бъде постигната до 2025 г. Използването на пластмасови бутилки за еднократна употреба също трябва да бъде намалено с 50% през следващото десетилетие. Ресторантите за бързо хранене и снек баровете трябва да спрат да използват пластмасови контейнери за еднократна употреба не по-късно от 2023 година.
Според статистиката във Франция годишно се унищожават или изхвърлят нови потребителски стоки на стойност над 650 милиона евро.
Друга новост е задължението на компаниите да финансират унищожаването на отпадъците, които създават. Например производителите на тютюн ще плащат за изхвърляне на цигарите от следващата година. Той ще засегне и производителите на играчки, спортни стоки, както и стоки за дома и градината, строителни материали от 2021 година.
Преди година, когато за първи път се заговори за подобен закон, френският премиер Едуард Филип заяви, че забраната за унищожаване на нехранителни стоки - такива като електроуреди, хигиенни продукти и козметика - е крайно необходима, защото всяка година във Франция се унищожават потребителски продукти на стойност над 650 млн. евро.
"Това е шок, който разтърсва, това е непонятно за здравия разум. Това е скандал", каза премиерът, когато заговори за мярката в магазин за отстъпки в Париж.
През миналата година във Франция бе показан документален филм, който показва контейнери с непродадени или върнати продукти в склад на Amazon, изпратени за унищожаване съгласно споразуменията, подписани между онлайн-фирмата и търговците на дребно в трети страни.
Британската модна марка Burberry пък предизвика фурор миналата година, като призна, че изгаря непродадени дрехи, аксесоари и парфюми на стойност 28,6 милиона паунда годишно, за да предотврати продажбата им евтино, припомня greentech.bg. Целта е "да се запазят изключителността и луксозният елемент на марката", а по-късно стана ясно, че практиката е сравнително често срещана в бранша.