Китай ще изисква разрешителни за износ на някои графитни продукти, за да защити националната си сигурност, казаха от Министерството на търговията в петък. Това е последния ход на Пекин за контрол върху доставките на критични минерали в отговор на предизвикателствата, свързани с господството му в тяхното производство, пише Reuters.
Страната е най-големият производител и износител на графит в света и също така пречиства повече от 90% от световния графит в материала, който се използва в почти всички аноди на батерии за EV.
Пекин изисква разрешителните за износ в момент, когато много чуждестранни правителства увеличават натиска си върху китайските компании относно техните индустриални практики.
Европейският съюз обмисля налагането на мита върху произведените в Китай електромобили, като твърди, че те несправедливо се облагодетелстват от субсидии. Освен това правителството на САЩ по-рано тази седмица разшири ограниченията за достъпа на китайски компании до полупроводници, включително спиране на продажбите на по-модерни чипове с изкуствен интелект, произведени от Nvidia.
Министерството каза, че този ход е "благоприятен за гарантиране на сигурността и стабилността на глобалната верига за доставки, както и за по-добра защита на националната сигурност и интереси".
Ведомството добави, че не е насочен към конкретна държава. Най-големите купувачи на графит от Китай са Япония, Съединените щати, Индия и Южна Корея, според данни на китайските митници.
Съгласно новите ограничения Китай ще изисква от 1 декември износителите да кандидатстват за разрешителни за превоз на два вида графит, включително синтетичен графитен материал с висока чистота, висока твърдост и висока интензивност, както и естествен люспест графит и неговите продукти.
Три вида "силно чувствителни" графитни артикули вече са били под временен контрол, каза министерството на търговията, и са включени в новия списък.
Междувременно се премахна временния контрол върху пет по-малко чувствителни графитни артикула, използвани в основни индустрии като стомана, металургия и химикали.
Новите мерки ще осигурят вътрешното снабдяване на графит за военна употреба, като например в аерокосмическия сектор, както и за производство на домашни батерии, каза Чанг Ке, анализатор в консултантската компания Mysteel.
С нарастващите продажби на електрически превозни средства автомобилните производители се надпреварват да сключат доставки извън Китай, но недостигът се очертава.
"Това е ограничение за изтичането на материали за EV, тъй като много нови енергийни компании все повече изграждат повече заводи в чужбина", каза Чанг.
Акциите на китайските производители на нови енергийни превозни средства и батерии се повишиха след съобщението.
Ограниченията са подобни на тези, които са в сила от 1 август за два метала, произвеждащи чипове, галий и германий. Ограниченията наскоро намалиха износа на тези метали от Китай и повишиха цените извън страната.
Анализаторите казаха, че не е ясно какво въздействие ще имат новите мерки върху графита в краткосрочен план.
"Този контрол не е пълна забрана и не е имало значително въздействие върху която и да е индустрия по време на предишния временен контрол", каза Иван Лам, старши анализатор в Counterpoint Research.
Цените на естествения люспест графит бяха 3950 юана ($539,62) за метричен тон тази седмица, което е спад от 25,5% от началото на тази година поради намаляващото търсене от EV сектора.
Лам от Counterpoint обаче каза, че цените на графита вероятно ще се покачат.
"Вярваме, че средната цена на графита ще продължи да расте в бъдеще поради дисбаланси в търсенето и предлагането, включително Русия, която беше един от основните доставчици на графит преди руско-украинската война", каза той.
Китай намали добива на естествен графит през последните години, за да защити околната среда, вместо да увеличи производството на синтетичен графит от 2021 г. насам. Синтетичната форма сега представлява 70% от производството на Китай, според Mysteel.