След 10 дни исландците ще отидат до урните. Островната страна с големина почти колкото България, но с население колкото Пловдив, ще избира нов президент.

Водещият кандидат за президент Гудни Йоханесон има повече от скромни ресурси за своята кампания. Те включват един автомобил под наем Skoda Favorit и екип от няколко души – мениджър, фотограф и доброволци. Общият бюджет за кампанията възлиза на едва 82 000 долара, разказва Bloomberg.

Йоханесон получава според проучванията към момента 55% от доверието на исландците. Той се изправя срещу бившия премиер Дейвид Одсон и бизнесдамата Хала Томасдотир.

Но как един кандидат за толкова висок политически пост може да се справи с такъв бюджет? И то в една от най-развитите страни в света?

Отговорът се крие в законодателството на Исландия, което стриктно регулира разходите за предизборни кампании, обяснява Олафур Хардарсон, професор по политически науки в Университета на Исландия. Те най-често се провеждат от врата на врата, а не чрез скъпи телевизионни реклами.

Ето защо Йоханесон залага на съдържанието на кампанията си, а не на цената. Тя е фокусирана около мотива за повече власт за хората. „Имаме нужда от член в конституцията, който дава на избирателите възможност за поискване на референдум по определени въпроси”, казва той наскоро в интервю.