Ако искате да се превърнете в рационален потребител, който рядко правят емоционални или ненужни покупки, то е добре да следвате няколко основни принципа:
- Винаги слагайте цена на времето си.
Най-вероятно сте чували израза "времето е пари". Пестите ли обаче пари, т.е. време? Първо трябва да си оцените времето, а после ще започнете да го цените в много по-голяма степен. Когато започнете да цените времето си, няма да го разходвате за неща, от които нямате полза.
- Внимавайте с малките разходи.
Много хора не обръщат внимание на много от малките си разходи, които правят. Дали това ще е кафе за 2 лева, или пък обяд за 10 лева, те смятат, че малките разходи не са нещо, с което си струва да занимават "мозъците си", защото от тях "няма да забогатеят".
Както вече посочихме обаче тези малки разходи се трупат с времето и когато теглите чертата след години може да са се натрупали до една значителна по размер сума. А сега започнете да капитализирате тази сума всяка година и след двадесет и пет години, например, тя може да възлиза вече на десетки или дори стотици хиляди левове.
- Винаги гледайте към бъдещето.
Много хора "живеят за мига", без да се интересуват за бъдещето. Бъдещето обаче е нещо което се случва, ако имате късмет. А когато се случи, ще започнете да съжалявате и да съдите своето "по-младо аз" за това, че е харчило "като за последно" и не се е погрижило за вас.
За да не изпадате в подобна ситуация, винаги подхождайте с мисъл за бъдещето. Задавайте си въпроси като "Къде ще съм след 10, 20 или 30 години?".
Така ще спестявате от настоящото си потребление, за да можете да се подсигурите, когато се пенсионирате и да не разчитате на държавна пенсия.
- Сравнявайте какво получавате за парите си.
Англичаните са казали: "Не съм толкова богат, да си купувам евтино.". Обратното обаче важи също с пълна сила - "Защо да си купувате продукт на двойна или тройна стойност, който ще ви върши същата работа?".
Един много добър пример в тази насока е налице при смартфоните. Еднакви чипове, еднаква памет, еднакви процесори, еднакво качество на материалите, еднаква операционна система - различна цена.
Марковите смартфони често са около два пъти по-скъпи от тези на по-малко известни производители. Причината - повече разходи за реклама или по-голяма печалба за компаниите производители.
Когато стане въпрос за потребителските изживявания и удовлетвореността от ползване на смартфоните, не може и да става въпрос за два пъти по-голяма удовлетвореност от "марковия продукт".
- Отделяйте нуждата от желанието.
Практичните потребители успяват много добре да разграничат нуждите от желанията си. Например - искате най-новия смартфон с двойна цена или наистина имате нужда от по-добър от стария ви смартфон, който ви върши идеална работа и сте купили едва преди година.
Когато прилагате непрекъснато този метод за разграничаване на нужди от желания, ще спестявате от много покупки.