Социалната мрежа Facebook може да удари право по личните ни спестявания.

Всеки четвърти от 10 възрастни с профил в платформата споделя, че е попадал на реклама за покупки, почивки или други продукти в постове на потребители например, които са ги провокирали също да инвестират парите си в пособни стоки, дори и да не са им съвсем по джоба.

Това сочи проучване на Американския институт на дипломираните експерт-счетоводители, проведено сред повече от 1000 американци това лято, цитирано от MarketWatch.

Подобни случаи на закупили стоки след рекламирането им в социалната мрежа представляват около 39 на сто от анкетираните.

Но има и нещо повече. Около 11 процента от взелите участие в анкетата са заявили желание да се възползват от почивка или да направят покупка само през последната година, след като са видяли някой пост за подобна изгодна инвестиция.

30 процента от американските потребители на Facebook пък обясняват, че социалната мрежа има известно влияние върху техните решения за пазаруване, а в 5 на сто от случаите мрежата Facebook е оказала основно влияние за покупката.

Сред младите в активна възраст цифрите са още по-високи, като около половината казват, че социалната мрежа влияе върху това, което избират да купуват.

Някои разходи, свързани със социалната мрежа, са задвижвани от факта, че много марки рекламират своите стоки и услуги в социалните мрежи или плащат на знаменитости и други популярни личности, за да показват стоката чрез личните си профили.

До 2017 година разходите за реклама в социалните мрежи се очаква да достигнат почти 36 милиарда долара, което е близо 16 процента от всички дигитални реклами в световен мащаб, отчитат експерти.

Само през 2015 година цифрата за подобна практика е достигна 24 милиарда долара, като в рекламирането на продукти са участвали множество риалити звезди и блогъри.

Според психолози обяснението е просто. В природата на човек е заложено да се съревнова и ако някой притежава по-лъскава играчка от неговата, то веднага се буди чувството за притежание на същата.

Много хора реагират на това чувство за малоценност чрез закупуването на нещо, с което след това да се похвалят в социалните мрежи.

Често ако някой си качи снимка на обувки за 500 долара, създава чувството, че всеки може да си позволи подобна лъскава част от облеклото. Това кара много хора да си поръчат същите обувки и да ги прибавят към гардероба си, дори и да не могат да си ги позволят.

Разбира се някои хора чувстват удовлетвореност от покупката, за която са извадили от джоба си солидно количество пари, и не усещат натиска, който рекламата е оказала върху тях.