Мрежата от контролни органи, координирана от Европейската комисия и под ръководството на датския омбудсман на потребителите, поиска от Mastercard, VISA и American Express да въведат серия от промени в своите правила, за да гарантират, че търговците предоставят ясна информация на потребителите, когато те извършват плащане, включващо периодични абонаментни такси, съобщи Европейският потребителски център.
В хода на тази акция American Express въведе по-строги правила за търговците, включително задължението за изпращане на напомнящо известие за първата абонаментна такса. Mastercard и VISA пък отидоха още по-далеч, като подробно инструктираха в кой прозорец търговците да показват информацията за абонаментните плащания, за да избегнат заобикаляне на правилата. По-конкретно, те се споразумяха - както е препоръчано от органите за защита на потребителите - относно задължението на търговците винаги да предоставят информация за повтарящите се абонаментни такси също в прозореца, където потребителите въвеждат информацията за кредитната си карта за първата си покупка или пробен период, който слага началото на абонамент.
Mastercard: Търговците вече трябва да разкриват условията за абонамент едновременно с искането за данните от картата. А именно: Цената, която ще бъде таксувана; Честотата на таксуването; Ако е уместно, условията на пробния период, включително всички първоначални такси, продължителността на пробния период и цената и честотата на следващите плащания.
VISA: От началото на 2023 г. търговците трябва да гарантират, че продължителността на всеки пробен период, въвеждаща оферта или промоционален период, както и сумата на транзакциите са ясно показани както на уеб страницата, където се изискват и въвеждат идентификационните данни на картата, така и на екрана за плащане. В сумите на транзакциите, които трябва да бъдат показани, е необходимо да са включени конкретно дължимата сума към момента на покупката (дори ако е нула), както и сумата и фиксираната дата или интервал, дължими за всяка повтаряща се транзакция.
American Express: Търговците трябва ясно да разкриват всички съществени условия на офертата, включително и факта, че повтарящите се такси за фактуриране ще продължат, докато това не бъде отменено от собственика на картата. Ако това включва въвеждаща оферта, те трябва да изпратят на притежателя на картата писмено напомнящо известие, преди да подадат първата такса за периодично фактуриране, за да може той да разполага с разумен период от време за анулиране.
Абонамент за хотел - новият тренд в хотелиерския сектор?
Какво представлява идеята и ще има ли успех
Каква е причината за промените?
Около 10% от потребителите на ЕС и Обединеното кралство е поръчвал от електронен магазин евтин продукт или услуга, само за да разбере по-късно, че е бил подведен да сключи скъп месечен абонамент. Това се дължи на манипулативни онлайн техники, които карат потребителите да вярват, че просто се съгласяват с безплатен пробен период или много евтина оферта, докато всъщност - без да го осъзнават - те се съгласяват с абонамент, за който периодично ще бъдат таксувани. Често информацията относно периодичните плащания е напълно пропусната или скрита чрез информация с малък шрифт. Покупките най-често включват козметика, мобилни телефони, различни услуги. Съгласно правилата на ЕС — Директивата за платежните услуги и Директивата за нелоялните търговски практики — потребителите трябва да бъдат информирани за конкретната сума на платежните операции и не трябва да бъдат подвеждани.