Нидерландия придвижва въоръжените си сили в правилния коловоз - съвсем буквално. Министерството на отбраната на страната инвестира в разширяване на инвентара си от железопътни вагони, който позволява бързо придвижване на военни, бронетехника и други доставки за нуждите на армията през Европа, пише Defense News.

Съвместното командване на министерството получи 75 нови вагона през декември и януари, което представлява 20% увеличение на подвижния съсат. Това прави холандците по-малко зависими от частни доставчици и съкращава времето за реакция при необходимост от спешно разполагане на войски, обясни пред медията полковник Мерлийн Хейлигерс, командир на Организацията за отбранително движение и транспорт (DVVO).

Чехия получава €300 милиона за нови влакове, планира над €6 милиарда инвестиция през следващите 10 години

Чехия получава €300 милиона за нови влакове, планира над €6 милиарда инвестиция през следващите 10 години

Средната възраст на превозните средства е приблизително 23,5 години. А у нас?

След като НАТО засили ученията и разполагането на сили в отговор на руската инвазия в Украйна, се поставя подновен акцент върху ролята на железопътния транспорт за бързо придвижване на бойни сили в подкрепа на членовете на алианса. Европейските армии, които търсят да наемат вагони, се сблъскват с недостиг поради нарастващото търсене и наследството от дългите години на намаляващи разходи за военен железопътен транспорт след Студената война.

Снимка 703635

Източник: Greenbrier Europe

Нидерландия има "значителна" позиция във военния железопътен транспорт в Европа и е една от малкото страни, които притежават собствени вагони специално за тези цели, заедно с Франция и Германия. Много силно се залага на контейнеризацията, която е стандарт и в НАТО - чрез нея товарите лесно се преместват от кораб на влак и камион без значение от вида на пратката.

DVVO сега притежава 448 товарни вагона, включително 125 платформени вагона с понижен под за транспорт на колесни превозни средства, придобити от 2022 г. Нидерландската армия също притежава малко над 200 платформени вагона, които могат да превозват тежка бронирана техника, включително танкове Leopard 2, самоходни гаубици Panzerhaubitze или бронирани бойни машини CV90.

Вагоните са в централна Нидерландия, като от там един влак може да бъде натоварен и да потегли в рамките на ден. Разчитането на търговски оператор като DB Cargo изисква предварително сключен договор и събиране на налични вагони от цяла Европа, преди да се състави влак - процес, който може да отнеме няколко дни.

България е в топ 3 в ЕС по ръст на железопътния товарен превоз

България е в топ 3 в ЕС по ръст на железопътния товарен превоз

Железопътният товарен транспорт се връща на нивата от 2018 г. в Съюза

Според американски военни служители, железопътният транспорт е най-ефективният от гледна точка на разходите и бързината начин за придвижване на големи количества материали като танкове и боеприпаси на дълги разстояния. Разгърнатите американски военни части придвижват около две трети от оборудването си до пристанище за доставка чрез железопътен транспорт.

Нидерландия, която обработва повече морски товари от всяка друга европейска икономика, изпълнява тази роля и за военното движение, като 80% до 90% от военния железопътен трафик в страната е или международен, или се връща от трансгранично пътуване. Ротердам е било едно от главните пристанища за американската армия по време на Студената война, а американските бригади все още редовно използват пристанищата на страната за ротации в Европа.

"Ситуацията става напрегната и искаме да можем да реагираме и да бъдем по-малко зависими от пазара," каза Хейлигерс. "Това не означава, че пазарът не работи добре, но искаме да можем сами да направим първия ход. Искаме да имаме свобода на действие."