Чешките железници ще заемат 300 млн. евро (7,61 млрд. чешки крони) от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Парите ще бъдат използвани за закупуване на 180 пътнически вагона и 20 електрически локомотива. Освен това държавната железопътна компания ČD планира да модернизира още 219 вагона. Превозвачът има амбициозен план - да вложи общо над 6 млрд. евро (160 млрд. чешки крони) през следващите десет години, за да модернизира парка си.

Сътрудничеството на чешките железници с ЕИБ не е от вчера. През миналата година например банката отпусна 880 млн. евро (над 20,28 млрд. чешки крони) за железопътни проекти в страната.

"Използваме получените по този начин средства предимно за подобряване на качеството на влаковете за дълги разстояния", коментира Лукаш Свобода, член на Съвета на директорите и заместник генерален директор на Чешките железници.

Снимка 689259

Източник: cd.cz

Той допълни, че в това число влиза и закупуването на най-модерните влакови композиции ComfortJet, които ще се движат по линиите, свързващи Прага с Германия, Австрия, Словакия или Унгария, както и за дооборудване на други превозни средства с Европейската система за управление на влаковете (ETCS).

През тази година държавата получи още една значителна сума от ЕИБ, 13 млрд. чешки крони (над 500 милиона евро) от която ще отидат за модернизиране на чешките железници, увеличаване на капацитета за превоз на пътници и товари и подобряване на безопасността и комфорта на пътниците.

Заемът представлява втората част от планираната подкрепа на ЕИБ на обща стойност 48,8 млрд. чешки крони (почти 2 милиарда евро).

Сърбия планира високоскоростни влакове по важни за Балканите и България железопъптни трасета

Сърбия планира високоскоростни влакове по важни за Балканите и България железопъптни трасета

Скоро западната ни съседка ще има бързи железопътни връзки до Западна Европа

Към момента флотът на ČD включва около 1800 пътнически вагона и почти 2000 локомотива. Средната възраст на превозните средства е приблизително 23,5 години.

Какво се случва у нас

За сравнение, в началото на 2023 година Money.bg цитира тогавашния зам.-министър на транспорта Красимир Папукчийски, според който средната възраст на подвижния състав на Българските държавни железници е... 40 години.

Трябва да признаем обаче, че в последната година и половина у нас постоянно се говори за модернизация и закупуване на ново оборудване. През май 19 модернизирани пътнически вагона на Deutsche Bahn бяха пуснати от столицата към Бургас и Варна. Тогава беше съобщено, че предстои закупуването на още 57 вагона от същия вид.

Само преди месец Министерството на транспорта и съобщенията подписа дългоочаквания договор за 20 нови електрически влака. Мотрисите са на чешката Шкода, а според очакванията новите високоскоростни превозни средства ще са в движение по българските железници до две години.

Дали обаче състоянието на железопътната мрежа тогава ще позволи на модерните високотехнологични мотриси да демонстрират истинските си възможности, престои да разберем.

БДЖ остава монополист при превоза на пътници още една година - какви са причините

БДЖ остава монополист при превоза на пътници още една година - какви са причините

България беше поела ангажимент пред Брюксел от 1 януари 2025 г. с монопола да се приключи