Работата на Сърбия по пускането на високоскоростни влакове по важни за Балканите, в това число и за България, жп трасета напредва. Последният проект на съседната страна е за за реконструкция на железопътната отсечка Белград-Шид, по която да се движат високоскоростни влакове. Любопитното тук е, че всичко зависи от решението на Хърватия, която трябва да каже дали е заинтересована от въпросния проект. Тоест, "топката е в нея", заяви сръбският министър на строителството, транспорта и инфраструктурата Горан Весич, цитиран от сръбската медия eKapija.
Весич разговаря по темата с европейския координатор за Западните Балкани - Европейския транспортен коридор Източно Средиземноморие Мариан-Жан Маринеску, като след срещата обяви, че Италия също има интерес да продължи бързата железопътна линия в частта от Венеция до Любляна, съобщават от ресорното министерство.
Новите железопътни възли на Сърбия
Що се отнася до новите железопътните връзки на Сърбия, бързата жп линия до Суботица, за която Money.bg писа, ще бъде пусната за движение на 24 ноември. Така страната ще бъде добре свързана с Унгария, а от там и до цяла Западна Европа. Унгария трябва да завърши своя участък от жп линията от границата до Будапеща до края на следващата година.
Източник: Wikimedia Commons
През 2025 г. ще започнат работите по отделни участъци и на новата бърза железопътна линия Белград-Ниш, която се състои от 230 километра, предвидени за средна скорост на влаковете от 200 километра в час. Ще бъде завършена и работата по участъка от Ниш до Брестовац. Остават 135 километра от тази железница през Сърбия и още 50 километра през Северна Македония, след което Скопие също ще получи бърза железопътна връзка. За целта Сърбия и Северна Македония търсят заедно средства от ЕС.
Пред сръбските медии Весич коментира, че Гърция също подготвя проект за бърза железопътна линия от Солун до македонската граница и реконструкция на жп трасето от Солун до Атина. След това трябва да бъде изграден железопътният участък от Скопие до гръцката граница, така че да бъдат завършени общо 1521 километра от бързата железопътна линия от Будапеща до Атина.
Източник: EPA/БГНЕС
На този фон Сърбия и Черна гора ще търсят съвместно средства с ЕК за реконструкцията на железопътната линия Белград-Бар. Чрез неотдавнашното одобрение на президентството на Босна и Херцеговина Сърбия и Босна ще влязат в съвместния проект за реконструкция на Железопътна линия Белград-Сараево.
Връзките с България и Румъния
Горан Весич коментира и железопътните връзки на страната му със съседните България и Румъния. Що се отнася до връзката с Румъния, Весич заяви, че се подготвя проектът за реконструкция на железопътната линия до Вършац и румънската граница и че по искане на президента ще бъде подновена банатската железопътна линия от Панчево до Суботица, с разширение от около 30 километра към Кикинда и румънската граница.
В посока България тече реконструкцията на железопътното трасе Ниш-Димитровград и се обмисля железопътна линия, която да свързва две пристанища - Прахово и Видин, но проектът тепърва ще бъде обсъден с българските партньори на сърбите.
Има и работна идея, представена на неотдавнашната среща с турския министър на транспорта, за изграждане на бърза железопътна линия от Ниш до българската граница, която да върви към София, по-нататък към турската граница и след това към Истанбул.