Както Money.bg вече съобщи многократно, монополът на БДЖ при пътническите влакове у нас скоро ще остане в историята. От 13 декември 2026 година по жп релсите тръгват частни влакове, като за целта железопътната система ще бъде разделена на регионален принцип на три лота - западен, северен и южен.
Всеки от лотовете включва и второстепенни линии, като ще бъде обслужван от депо на своята територия - София за западния лот, Горна Оряховица за северния и Пловдив за южния. Това предвижда Проект на условия и ред за възлагане на обществени превозни услуги с железопътен транспорт, публикуван наскоро от Министерството на транспорта за обществено обсъждане.
В момента три български компании разполагат с лиценз за жп превози
Все още единственият превозвач на пътници по жп транспорт у нас е държавната БДЖ. В конкурса за избор на превозвач за първи път Българските държавни железници ще се конкурират с частни оператори. Новите договори ще са 12-годишни и трябва да бъдат сключени до края на настоящата 2025 година.
Към момента три фирми у нас разполагат с лиценз за жп превози. Това са пловдивската "ПИМК Рейл Експрес" -от 28 септември 2023 година, старозагорската "Рейл Импекс" - от 4 септември 2024 година и "Ивкони Експрес" - от 11 февруари 2025 година.

Източник: CRRC
Избраните превозвачи ще могат не само да ползват собствен подвижен състав, но и да наемат от държавата. Ще работят на максимална печалба от 5%. Те ще трябва да синхронизират системата си за резервация и продажба на билети за удобство на пътниците.
Всички експресни, международни и нощни бързи влакове попадат в западния лот с депо София. На южния лот са отредени бързи влакове между Пловдив и Варна през Карнобат и през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района.
В северния лот ще са включени бързи влакове от Русе до Варна и до Пловдив през Горна Оряховица, както и пътнически линии в района.
Експресни и бързи влакове
Експресни влакове ще се движат по четири направления - София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе.
Експресните влакове трябва да постигат средна съобщителна скорост от минимум 80 км/ч и ще обслужват само градове с над 20 000 души население и/или на кръстопътни гари. Те ще имат минимум първа и втора класа и резервация на всички места. В момента този пазарен сегмент не съществува в България и няма достатъчно наличен подвижен състав, който да е подходящ за извършване на този вид услуги.
Същите четири направления София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе ще бъдат обслужвани и от бързи влакове. Бързи влакове ще свържат още София с Враца и Видин, с Кюстендил, с Хасково, Кърджали и Свиленград. Бърза връзка ще свърже и южните със северните линии.