Със застрахователна премия, която не надвишава 88 долара за година на човек, България се явява многообещаващ пазар за чуждестранни застрахователни компании, пише в статия за страната АФП.

"Около 100 компании и застрахователни агенти след 1 януари обявиха, че желаят да се установят в България. Многобройни са и онези, които са заявили желание да купят местни (застрахователни) фирми", обясни изпълнителният директор на Българската фондова борса Бистра Илкова.

В много квартали на столицата през последните години изникнаха блестящи нови сгради на големи фирми в бранша, начело с "Алианц".

В европейското класиране за степен на насищане на застраховките, направено на базата на цифри от края на 2005 г., предоставени от компанията "SuisseRй", България се явява на 59-о място, а първа е Швейцария с разходи за застрахователни премии от повече от 5500 долара на човек за година.

Германия е на 18-о място с повече от 2300 долара, но е изпреварена от Франция, която заема 9-а позиция с 3500 долара.

Много са причините, които обясняват това явление. Пазарът на Западна Европа е наситен в сферата на неживотозастраховането, докато в България има още много какво да се направи.

Многобройни са автомобилистите, които не са сключили застраховка за колата си, - от една страна заради стойността на застрахователната премия, a от друга заради процъфтяващия пазар на стари коли в България.

Да се застрахова кола в състояние близко до движеща се развалина е да се хвърлят пари на вятъра. В случай на инцидент човек предпочита да си купи друга, също толкова стара кола.

Но навлизането на новите компании ще благоприятства конкуренцията и следователно ще свали цените, а развитието на банковия пазар улеснява отпускането на кредити за закупуване на нови автомобили например.

Според председателя на Асоциацията на застрахователите в България ABZ Орлин Пенев пазарът в сферата на неживотозастраховането се доминира от автокаското - 65%, заради устремното увеличаване на покупките на нови коли и освобождаването на тарифите, подължава АФП, цитирана от Нетинфо.

От 36-е най-големи застрахователни компании в страната в момента, 24 са чужди. През 2006 г. те имат оборот 69,81% от този в сектора, който е разпределен така - 70% неживотозастраховане и 68,4% животозастраховане, допълва той.

Развитието на лизинга на автомобилния пазар е също благодатно за застрахователите, отбелязва Пенев.

По думите му без съмнение в бъдеще ще има нови участия на чуждестранни компании в български заради динамичния растеж на сектора в условия на стабилна икономическа среда.

Международният валутен фонд, на който страната върна всички дългове, разчита на растеж от 6% БВП в България тази година, вътрешният дълг намалява, безработицата също (макар все още да засяга 8,3% от активното население), както и инфлацията.

Правителството залага на 4,4% за цялата 2007 г. Създаването на Комисията за финансово регулиране през 2008 г. за небанковия сектор ще допринасе също за по-сигурни инвестиции, смятат експерти.

Сред чуждестранните застрахователи в България "Алианц" са първи, следвани от италианската "Дженерали", американският AIG, австро-швейцарската UNIQA.

Френската компания "Сосиете женерал" обяви в началото на май, че през следващия месец ще открие животозастрахователна компания в България.