Изживяващият трудности концерн General Motors в неделя съобщи идея за конструиране на електромобил предназначен за масовия пазар, предаде Ройтерс. GM веднъж вече бяха пробвали нещо подобно, макар и неуспешно. Колата с нова „концепция" се казва Volt и ще употребява много малко или почти никакъв бензин.

Chevrolet Volt бе обявен по време на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт. Колата ще извлича енергия от батерия ново поколение, която ще се зарежда от малко устройство вътре в колата. Технологията трябва да е готова до две или три години.

„Ние изучихме концепцията из основи, но по-нататъшното развитие на батерията ще определи критичния път за начало на производството" - е казал вицепрезидентът на GM за продуктовото развитие.

Volt трябва да изминава 40 мили (около 65 км.) само на електроенергия, което ще я направи продаваема за всекидневна семейна употреба. За средното американско семейство, което дневно изминава с автомобил 40 мили, или 15,000 мили годишно, Volt няма да изисква гориво и ще спестява годишно 500 галона бензин, изчисляват от GM.

За разлика от настоящите хибриди на газ и електричество, които използват паралелни системи, съчетавайки енергията от батерия и горивен двигател, Volt ще се задвижва изцяло от електрическа енергия.

Много критики са отправяни към GM, че проектът EV1, експериментална електрическа кола, която стартира през 1996, бе преустановен през 2003. Според GM, Volt има редица предимства пред EV1, включително и това, че батериите са по-малки, зареждането е по-бързо, пространството за пътниците е по-голямо, а скоростта по-висока.

Още през месец ноември Рик Вагонер, ръководителят на GM, обяви за плана за хибридни коли. Те се приемат с голямо одобрение от загрижените за околната среда. Но все още технологиите не позволяват създаването на електромобил със същите показатели като колата с ДВГ.

Volt иска да бъде крачка напред в тази насока. Ще бъдат използвани литий - йонни батерии, които издържат повече от батериите от никел, използвани досега в хибридите. (Литий - йонни батерии се използват например при преносимите компютри, като основен проблем при тях е, че прегряват).

Но какво е мястото на Volt в структурата на GM? Вероятно голяма роля има демонстративния момент, тъй като компанията предвижда да икономиса $9 млрд. от затваряне на заводи и закриване на работни места.

Освен това репутацията на GM е за поддръжник на огромни гълтащи бензин джипове. А в новия екологично ориентиран свят подобна репутация е много вредна за пазарните резултати.

GM се надява чрез Volt да изпревари Toyota, която сега доминира на пазара на хибридни коли. Очаква се Тойота да детронира GM от номер 1 в света на автомобилостроенето след 80 годишното пазарно владичество на американската корпорация. Миналата година GM съкрати 34,000 души и затвори 12 завода.